NA24.no

Norwegian-pilotene splittet om streiken

Norwegian-sjef Bjørn Kjos informerer pressen onsdag 4. mars om pilotstreiken på en pressekonferanse i flyselskapets hovedkvarter på Fornebu onsdag.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos informerer pressen onsdag 4. mars om pilotstreiken på en pressekonferanse i flyselskapets hovedkvarter på Fornebu onsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB Scanpix)
Flere av de streikende Norwegian-pilotene sier de er uenig med fagforeningen og skryter av Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

I flere eposter som streikerammede piloter har sendt og som Aftenposten har fått tilgang til, får både Parat og fagforeningen Norwegian Pilot Union (NPU), der pilotene er medlemmer, hard medfart, skriver avisen.

- Vi har sannsynligvis bransjens beste arbeidsvilkår, og Parats «prinsipper» vil ødelegge vårt selskap, skriver en av pilotene. Han er sterkt uenig i det hans egen fagforening foretar seg, og mener NPUs framlagte krav vil være umulig for en multinasjonal bedrift å godta.

En annen pilot konkluderer med at pilotene blir behandlet godt.

- Jeg har flere eposter fra piloter som henvender seg til meg og sier at dette er noe de ikke er med på eller støtter. Det vil vel kanskje alltid være slik i en streik at noen er for og noen er mot, men jeg vil jo tro at de fleste som tjener rundt en million, vil synes at de har det bra, sier Bjørn Kjos til avisen og passer samtidig på å skryte av sine piloter.

Les også: - Streikende piloter ringer meg med sympatierklæringer

Kjos slår også fast at Parat ikke vil lykkes med å tilrive seg kontroll over selskapets kommersielle beslutninger.

Stir om definisjon av innleie og tjenesteleveranse
De streikende Norwegian-pilotene er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN), men flyr for morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS). Mens Norwegian regner dette som tjenesteleveranse, mener fagforbundet Parat at dette er snakk om innleie, og dermed forbudt, skriver Klassekampen.

- Om det å leie inn piloter er å regne som tjenesteleveranse, vil det være åpent for enhver fabrikk å omdefinere enhver produksjonsarbeider til tjenesteleverandør, samtidig som de fortsetter å gjøre samme jobb. Da har man erstattet fast ansatte med innleie, og det er ikke lov i Norge, sier advokat Christen Horn Johannessen i Parat til avisen.

Parat mener pilotene har krav på fast ansettelse i morselskapet, noe de er villig til å gå til retten for.

Leder Atle Sønsteli Johansen i LOs juridiske avdeling sier på generelt grunnlag at midlertidige ansettelser og innleie er begrenset til vikariater, eller når arbeidet skiller seg fra det som ordinært utføres i virksomheten.

Hos Norwegian avviser man at pilotene i NAN fungerer som innleid arbeidskraft.

- NAN gjør to ting: De leverer fly med besetning, og i tillegg leverer de pilottjenester. Pilotene er da ikke å regne som innleide i arbeidsmiljølovens forstand, sier advokat Tarjei Thorkildsen, som er juridisk rådgiver for ledelsen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere