*Nettavisen* Økonomi.

Norwegian tappet kontoen til Lene

Lene Wisth Norwegian tappet kontoen hennes uten lov. Foto: Siri Gulliksen / Avisa Nordland

Lene, Elisabeth og Kirsten fikk kontoene ulovlig tappet av Norwegian. Flere kan være rammet.

24.04.13 21:32

Lene Wisth og venninnene Elisabeth Følvik og Kirsten Linn Falch var på jentetur til København forrige helg.

På grunn av tett tåke på Gardermoen rakk de ikke returflyene hjem til henholdsvis Bodø, Stavanger og Trondheim. Flyselskapet booket dem automatisk inn på senere fly samme kveld, slik at alle kom seg hjem til slutt.

– Noen dager senere oppdaget jeg plutselig at kontoen min var overtrukket. Da jeg ringte banken for å undersøke, bekreftet de at Norwegian hadde belastet meg 1750 kroner for turen fra Oslo til Bodø. Men jeg har aldri autorisert noe trekk, forteller Lene Wisth til Avisa Nordland, an.no onsdag.

Les hele saken på an.no

Forsynte seg fra alle tre
Hun tar kontakt med Norwegians kundeservice. De beklager feilen og lover å overføre beløpet tilbake til Wisths konto innen ei uke.

– Jeg synes det er litt merkelig at et flyselskap bare kan belaste kontoen min uten at jeg har gitt min tillatelse, sier Wisth til an.no.

Wisth ringer venninnene og ber dem kontrollere kontoene sine.

– Etter at Lene ringte, sjekket jeg kredittkortkontoen min. Det viste seg at Norwegian hadde trukket meg 1534 kroner, forteller Kirsten Linn Falch.

For Elisabeth Følvik sin del, var det uautoriserte trekket på nærmere 1600 kroner.

– Hvis ikke Lenes konto hadde blitt overtrukket, tviler jeg på at noen av oss hadde merket at pengene var borte på en stund, sier hun.

Flere kan være utsatt
Jentene spør seg nå om hvor mange kunder som har blitt utsatt for Norwegians «feil».

– Vi tre bestilte våre reiser hver for oss, til hvert vårt tidspunkt og med ankomst til tre forskjellige byer. Det høres rart ut om «glippen» tilfeldigvis skulle ramme bare oss tre.

Norwegian beklager
Informasjonssjef i Norwegian Air Shuttle, Lasse Sandaker-Nielsen, beklager det inntrufne og kaller det en beklagelig systemsvikt.

– Er det standard prosedyre å trekke penger fra kundenes kort uten å gi beskjed?

– Nei, det er det naturligvis ikke. Her har det dessverre skjedd en glipp fra vår side, og det beklager vi. Vi vil gjennomgå våre rutiner for å sikre at dette ikke skjer igjen.

– Hvor mange mennesker ble utsatt for denne «glippen» denne dagen?

– Det er ingen grunn til å anta at det skal være flere som har blitt feil belastet, men som forbrukere er det viktig at vi dobbeltsjekker at transaksjonene på våre bankkonti er korrekte, ettersom feil dessverre en svært sjelden gang kan oppstå.

Klikk på bildet for å forstørre.

Etter at Avisa Nordland tok opp saken sier Norwegian at de nå vil sjekke om det har skjedd andre manuelle feil den dagen Lene Wisth og venninnene ble trukket.

Alvorlig
Forbrukerrådets Torgeir Øines mener det er åpenbart at Norwegian har foretatt et ulovlig trekk.

- Denne hendelsen viser en alvorlig svikt hos Norwegian. At den ble oppdaget av kunden selv er ekstra uheldig og understreker alvoret. Denne saken viser at det alltid er best å sjekke, så er man på den sikre siden, sier Øines til an.no .

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Siri Gulliksen / Avisa Nordland

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag