NA24.no

Norwegian til USA og Asia

Foto: Mariusz Basiak (Norwegian)
Sist oppdatert:
Vurderer å lansere superbillige langturer allerede neste år.

Det vil trolig bli holdt et pressemøte i begynnelsen av desember om Norwegians planer. Hvis Norwegian bestemmer seg for å fly de større flyene på lange ruter, vil det være en av de første gangene et lavprisselskap flyr interkontinentale ruter, skriver Borsen.dk.

- Dette blir den neste revolusjonen. Når en kan fly interkontinentalt for 1500 - 2000 kroner, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos, som legger til at Norwegian skal kunne fly interkontinentalt til halvparten av prisen til de etablerte selskapene.

Eget selskap
Kjos ser for seg å skille ut et eget selskap for de interkontinentale rutene. Basene for dette selskapet skal være på store destinasjoner som Bangkok, New York, Beijing eller kanskje Tokyo.

Til NA24 sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian at det ikke er tatt noen avgjørelse på hvorvidt det nye selskapet skal hete Norwegian.

Kommunikasjonsdirektøren tror kundene kommer til å kunne glede seg over de nye prisene: - Sjefen min, Bjørn, har lovet priser ned mot to tusen kroner og da kan ikke jeg love noe annet. Han pleier å holde det han lover.

- Alle setene i et fly vil ikke være så lave i pris, men de billigste setene vil være det, mens gjennomsnittsprisen vil være veldig konkurransedyktige, sier Skånevik.

- Vi jobber knallhardt for å minimere egne kostnader, derfor vil dette bli lønnsomt, sier hun.

Billig arbeidskraft
Kjos legger ikke skjul på at det er økonomiske grunner til at basene blir liggende utenfor Europa.

- Det er ingen hemmelighet at kabinpersonale fra Thailand koster en tredjedel av hva en medarbeider fra Skandinavia koster. Det utgjør en del kroner, når kabinpersonalet i et stort fly teller åtte personer, sier han.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere