NRK felt i Acta-saken

Pressens Faglige Utvalg (PFU) mener NRK brøt god presseskikk.

Det skjedde da NRK i juni i år lagde en radiosak og artikkel på nettet om at ansatte ønsket seg bort fra kriserammede Acta Kapitalforvaltning.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Infodirektør Rune Wangsmo klagde på at Acta ikke fikk sjansen til å imøtegå uriktige opplysninger, og la til grunn at stor mediepågang var årsaken til selskapets ledelse ikke umiddelbart var tilgjengelig for kommentar.

Wangsmo klagde også på at det gikk over 14 timer før redaksjonen la ut en ny artikkel med rettelse, beklagelse og tilsvar på nettet.

PFU mener NRK burde ventet med å publisere saken før de hadde forsikret seg om Acta ønsket å benytte sin rett til samtidig kommentar. De er heller ikke fornøyd med NRKs praktisering av tilsvarsretten da Rune Wangsmo tok kontakt dagen etter.

- For utvalget er det umulig å forstå den motstand klageren underveis møtte, og som medførte at Acta først etter drøye fjorten timer fikk et minimum av gjennomslag for sitt presseetisk berettigede krav, uttaler PFU.

Les også: Hegnar tok «The Double»

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag