NA24.no

NRK har aldri gjort det dårligere

EN SEERMAGNET: Men kanalen Jon Almaas er ansatt i sliter med å holde på oppslutningen.
EN SEERMAGNET: Men kanalen Jon Almaas er ansatt i sliter med å holde på oppslutningen. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
– Hvis etterspørsel og pris skal henge sammen, kan man ikke forsvare en lisensøkning.

NRK mister en solid andel av seerne sine i 2014. Det viser nye seertall som Nettavisen har hentet inn.

I perioden 2010-2013 hadde NRKs kanaler 41 prosent av markedet. Dette har i år falt til 37 prosent. Aldri før har NRK hatt en lavere andel.

– Hvis etterspørsel og pris skal henge sammen, kan man ikke forsvare en lisensøkning. Det har vært mindre etterspørsel etter NRK i år, sier TV-ekspert Ruben Solbakk Lisøy i MEC til Nettavisen.

– At OL, samt halve VM, gikk på TV 2 er i beste fall bare en del av svaret da de taper terreng relativt til året før i alle måneder bortsett fra januar, fortsetter Lisøy.

TV-eksperten mener det er naturlig å konkludere med at NRK sine produksjoner taper terreng.

– Da spesielt opp mot produksjoner fra TVNorge-kanalene og TV 2. Dette er med andre ord gode tider for kommersiell TV, sier han.

Ingen krise

NRK tar utviklingen med fatning.

– Vi tar en mindre andel av kaken. Om det er dramatisk gjenstår å se. Vi har ikke tapt seere mange år før, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK til Nettavisen

– Det å miste fire prosentpoeng er en viktig tankevekker, men ingen krise, fortsetter han.

NRK forgubbes

Frafallet er imidlertid ikke den eneste bekymringen for NRK. Når det kommer til utvikling av gjennomsnittsalder har gjennomsnittseeren på TV økt med 3 år siden år 2000. I den samme perioden har NRK har økt med 5 år, som betyr at snittseeren deres er på hele 57 år. TV 2 har en lignende økning og lander på 51 år.

– TVNorge har klart å unngå denne forgubbingen av kanalen og har en snittalder på 43 år. I det kommersielle marked er dette spesielt bra for TVNorge da det er aldersgruppen 20 til 50 år som er kommersielt attraktivt, sier Ruben Solbakk Lisøy i MEC.

Tolonen i NRK er ikke overasket.

– TVNorge har holdt seg yngre enn det vi har gjort. Vi har et også et oppdrag å gi folk et godt nyhetstilbud. Men nettet har blitt en viktig nyhetskilde for publikum også. Samtidig har TV dreid seg mer i retning av underholdning, og det har TVNorge fått uttelling for, sier analysesjefen.

Tøffere konkurranse fra utlandet

Noen lyspunkter er det likevel for NRK, ifølge TV-eksperten. Han mener allmennkringkasteren har det beste web-TV tilbudet hvor alt innhold er tilgjengelig på alle plattformer som blant annet laptop, Apple TV og mobil.

– Tjenesten er gratis, reklamefri og trenger ikke innlogging. Når digitale konkurrenter nevnes som en av årsakene til NRK sine dalende posisjon må det nevnes at bruken av deres eget digitale produkt også fører til tapte andeler på vanlig TV og høyere snittalder, sier Ruben Solbakk Lisøy.

TV-EKSPERT: Ruben Solbakk Lisøy i MEC.

Han forteller at det I 2016 kommer det nytt målesystem for TV som også er ment å måle web-TV.

– For 2015 forventer vi en forbedring av NRK sin posisjon sammenlignet med 2014, men vi vil være overrasket om de klarer å komme seg helt tilbake til nivået fra 2013, sier Lisøy.

Har du nyhetstips? Tips tommy.brakstad@nettavisen.no!

Det er det mange grunner. Konkurransen skjer ikke bare på hjemmebane for NRK.

 –Det har han rett i. Vi er nest størst på nett-TV etter Netflix, men så er det allikevel slik at tradisjonell TV er mye større enn nett-TV. Konkurransen på TV i dag handler ikke oss og reklamekanalene. Det er et verdensmesterskap, ikke et norgesmesterskap, for å sitere kringkastingssjefen. Vi kjemper alle mot aktører som Netflix og YouTube, sier Tolonen i NRK.

Hva synes du om NRK? Si din mening i kommentarfeltet!

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere