For observante TV-seere har NRK i dag fått nye logoer på henholdsvis NRK1, NRK2 og NRK3.
Kanalsignaturene består av NRKs logo og spesialdesignete tekst/tall oppsett i faste sammenstillinger. I noen tilfeller inneholder også kanalsignaturene spesialdesignete grafiske elementer. Det visuelle tyngdepunktet i kanalsignaturene er NRK-logoen, skriver NRK om sine signaturer.
Kan bli bedre på formidling
– Vi kan bli bedre på hvordan vi formidler informasjon mellom programmene. Da må også publikum se tydelig forskjell på kanalene, derfor har vi endret farge på NRK2, sier Cecilie Lyng, profilsjef i NRK til NA24 Propaganda.
Varemerke siden 70-tallet
Ryggraden og kjernen i NRKs visuelle profil er NRKs logo. NRKs logo er et varemerke med meget høy gjenkjennelsesgrad i Norge. Logoen er de tre bokstavene N R K utformet og satt sammen på en definert måte. Elementene som logoen består av kalles i designprogrammet «sekundærelementene».
Større prosjekt
– Siden 2000 har NRK tatt utgangspunkt i sirkelen i NRK logoen, Nå har vi utviklet dette ytterligere og det er en del av et større prosjekt, sier Lyng.
Logoen ble opprinnelig tegnet av Ingolf Holme tatt i bruk av NRK i 1970. Etter avtale med Holme har NRK fulle og uinnskrenkete rettigheter til logoen. I forbindelse med utviklingen av designprogrammet til NRK i 1999 ble logoen gitt sin nåværende form.
– Endringen av logoer gjelder foreløpig kun NRK1, NRK2 og NRK3, sier Lyng til NA24 Propaganda.
