Ny epostsvindel rettet mot bankkunder

IKKE LA DEG LURE: DNB melder om omfattende svindelforsøk rettet mot banken de siste dagene.

IKKE LA DEG LURE: DNB melder om omfattende svindelforsøk rettet mot banken de siste dagene. Foto: Alexander Winger (Nettavisen)

- Systemene våre har fanget opp at noen kunder dessverre har gått på svindelen, sier DNB.

03.04.15 21:39

Nok en gang er norske bankkunder utsatt for forsøk på svindel via epost. DNB frykter at svindlerne utnytter at folk er stresset i påsken.

Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB sier det har vært et omfattende svindelforsøk rettet mot banken de siste dagene. Han tror også kunder i Danske Bank har vært utsatt

– Systemene våre har fanget opp at noen kunder dessverre har gått på svindelen, men vi har heldigvis klart å stoppe de fleste transaksjonene, sier Westerveld til NTB.

Han minner om at det er viktig å være bevisst på svindelforsøk og legger til at det kan virke som om svindlerne utnytter at folk er stresset i forbindelse med påskehøytiden.

Svindelforsøk per epost er en gjenganger som dukker opp med ujevne mellomrom. Epostene ser som oftest ut som om de er sendt fra en av de store bankene, men også andre selskaper og skatteetaten er utnyttet i svindelforsøk.

Bankene advarer jevnlig mot å følge lenker i slike eposter og minner om at seriøse aktører ikke ber om å få oppgitt konfidensiell informasjon som pinkoder via epost eller usikre nettsider. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.