*Nettavisen* Økonomi.

Ny momsgrense fører til mange klager

NETTHANDEL: Siden grensen for momsfri netthandel ble endret fra 200 kroner ekskludert frakt til 350 kroner inkludert frakt, har mange nordmenn opplevd at fraktselskapene gjetter seg til hva frakten koster, fordi butikkene ikke spesifiserer fraktprisen i fortollingspapirene. Foto: Shutterstock

Siden grensen for momsfri netthandel ble justert opp, har Tollvesenet fått inn flere klager fra kunder.

14.06.15 14:15

Siden grensen for momsfri netthandel ble endret fra 200 kroner ekskludert frakt til 350 kroner inkludert frakt, har mange nordmenn opplevd at fraktselskapene gjetter seg til hva frakten koster, fordi butikkene ikke spesifiserer fraktprisen i fortollingspapirene. Det kan føre til at kunder må betale langt mer moms enn de trodde, skriver DinSide.

Tollvesenet har fått inn flere saker om den nye grensa.

– Vi ser at vi får en del saker om den nye momsgrensa. Ikke alle fortollinger til Norge er klare på om frakt er inkludert eller ikke, sier kontorsjef Terje Nilsen ved omberegningskonntoret i tollregion Oslo og Akershus til nettstedet.

Dersom frakt er inkludert i prisen, må dette spesifiseres riktig av butikken. Dersom den ikke gjør det, må fraktselskapet estimere den for å kunne håndheve momsgrensen, som altså inkluderer frakt.

– Vi, som fagetat, mente at regelen vi hadde tidligere var lettere å forholde seg til for privatpersoner. Da var det ingen uforutsette ting. Men nå ble det ikke sånn, da, og vi ser at det har kommet en del ekstrasaker som er belastende for oss, sier Nilsen til DinSide.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag