Ny rapport: – Flere må bidra i arbeidslivet

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner, her på en byggeplass i Oslo tidligere i år, mener at rapporten styrker begrunnelsen for regjeringens kompetansepolitikk.

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner, her på en byggeplass i Oslo tidligere i år, mener at rapporten styrker begrunnelsen for regjeringens kompetansepolitikk. Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)

– Når flere skal stå i jobb lengre, må vi tilrettelegge for påfyll av kompetanse gjennom hele arbeidslivet, sier kunnskapsministeren.

01.02.19 14:10

Kompetansebehovsutvalget overleverte sin andre delrapport til kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) fredag. Utvalget ledes av professor Steinar Holden ved Universitetet i Oslo.

– Utvalget løfter i denne rapporten fram åtte utfordringer for kompetansepolitikken. Noen av utfordringene har vært høyt på dagsorden de siste årene, som blant annet behovet for etter- og videreutdanning i arbeidslivet, mens andre har fått mindre oppmerksomhet foreløpig, sier Sanner.

Svare ferdigheter

Blant utfordringene er at for mange går ut av grunnskolen med svake ferdigheter og lav kompetanse. For mange fullfører ikke videregående opplæring og oppnår ikke en stabil tilknytning til arbeidslivet.

Utvalget trekker også fram at den teknologiske og samfunnsmessige utviklingen gjør at kompetansen må utvikles og fornyes. Ifølge utvalget er det mange arbeidstakere som deltar for lite i opplæringsaktiviteter i arbeidslivet og etter- og videreutdanning.

– Denne rapporten styrker begrunnelsen for regjeringens kompetansepolitikk. Vi er allerede godt i gang med kompetansereformen Lære hele livet, sier Jan Tore Sanner.

Digital kompetanse

IKT-Norge, som er den digitale næringens interesseorganisasjon, er fornøyd over at utvalget ser behovet for å styrke digital kompetanse.

– Vi venter nå at Holden-utvalgets råd lyttes til av regjeringen. Det er helt nødvendig for at den nye digitaliseringsministeren skal lykkes og for utviklingen av et bærekraftig samfunn, sier administrerende direktør Heidi Austlid.

Særlig trekker IKT-Norge fram at det trengs flere IKT-studieplasser og høyere kvalitet på dagens studier, koding i skolen og digitalisering inn i alle profesjonsstudier.

(©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag