Gunnar Stavrum

Ny rekord for Nettavisen - med ny layout, nye seksjoner og storsatsing

NY LAY OUT: - Om kort tid sniklanserer Nettavisen det nye utseendet. Avisen blir raskere, mer mobiltilpasset og får ryddigere annonser, forteller Gunnar Stavrum.

NY LAY OUT: - Om kort tid sniklanserer Nettavisen det nye utseendet. Avisen blir raskere, mer mobiltilpasset og får ryddigere annonser, forteller Gunnar Stavrum. Foto: Paul Weaver

Snart kan du kikke på «nye» Nettavisen. Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger.

Nettavisen har lagt bak seg tidenes beste økonomiske år, og lesertallene har vært rekordhøye etter nyttår.

Dermed håper vi at timingen er riktig for en storsatsing på nye økonomijournalister, medarbeidere i Stavanger og Trondheim, og en ny redaksjon for livsstilsstoff.

Nå har vi laget en helt ny layout, som vi sniklanserer for å få ris, ros og tilbakemeldinger.

Rent teknisk beta-lanserer vi det nye utseendet. Det er altså ikke helt ferdig ennå, men skal justeres og fikses på de neste ukene. For at det skal bli best mulig, vil vi gjerne ha dine oppfatninger om hva du liker godt - og hva du mener vi bør justere.

BLIR NY: Etter 22 år får Nettavisen en ny lay out. Stikkord er renere, mobiltilpasset og raskere.

Vår oppussing er en god anledning til å takke for all respons i 2018. Uten respons og engasjement fra våre rundt 600.000 daglige lesere hadde vi ikke kunne utvikle produktet.

Vi la om fra den gamle kommentarfeltløsningen til en ny løsning hvor vi inviterer folk til å skrive leserbrev, hvor de beste kan komme på forsiden. Det har gått over all forventning og velskrevne leserbrev strømmer inn.

Samtidig har lesertallene vært rekordhøye. I det minste forteller det at det ikke er mange som savner det gamle kommentarfeltet.

Men det er ikke bare utseendet som blir nytt. I kulissene har vi omorganisert avisen, og står nå klarere med fire seksjoner:

  • Nettavisen.Nyheter
  • Nettavisen. Økonomi
  • Nettavisen.Sport
  • Nettavisen.Puls

Samtidig samler vi alt stoffet om et tema i en seksjon som opprettes ved merking eller emneknagger (tagger). Hvis du trykker på en tag, får du enkelt oversikt over alle andre saker som er skrevet om samme emne. Det gjør det enkelt å følge en sak under utvikling, for eksempel.

Flere lesere har klaget over mye «støy» på sidene våre, og annonser som slår hverandre i hjel. Det blir nå borte ved at annonsene er ryddigere presentert og står klarere frem hver for seg.

Bra for annonsørene og bra for leserne, mener vi.

Vi har fått utviklet nye skrifttyper (fonter) for titler og tekst. En sideeffekt er at siden laster raskere. Samtidig er layouten utviklet for å fungere godt på mobil, uansett hvor stor mobilskjerm du har. Det gjør vi fordi et klart flertall av leserne nå leser avisen fra en mobilskjerm.

Når vi nå beta-lanserer «nye» Nettavisen, så er det for å gi leserne en mulighet til å smugkikke og gi oss tilbakemeldinger. Dermed kan vi forbedre designet ytterligere før vi endelig går over til den nye løsningen.

Hvordan får du sett den nye versjonen?

Gå til forsiden og trykk på den gule boksen nederst på siden, og vips så kommer du til den nye versjonen. Du kan når som helst gå tilbake til den gamle varianten.

Nå er kanskje ikke et nytt design i en 22 år gammel nettavis så mye å lage halloi om. Men for oss som jobber her, er det faktisk slutten på mange måneders arbeid i kulissene. Det gleder oss veldig hvis leserne liker det de ser!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer fra blogger: Nett på sak

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag