*Nettavisen* Økonomi.

Ny restaurant ble stengt på dagen

STENGT ØYEBLIKKELIG: Slik så arbeidsbenken på kjøkkenet ut da Mattilsynet foretok inspeksjon. Foto: Mattilsynet

Åpnet uten å melde fra til Mattilsynet.

(BA): Den nystartede restauranten i Bergen hadde oppstart i september, i lokalene der det tidligere lå en restaurant med samme navn.

Virksomheten har nå nye eiere. Mattilsynet kom på et uanmeldt tilsyn for to uker siden.

Virksomheten hadde ikke meldt fra om oppstart til Mattilsynet, og ifølge rapporten fra tilsynet var innehaver ikke kjent med at dette er et krav.

– Alvorlig karakter

Mattilsynet var generelt lite imponert over kunnskapsnivået til innehaver av restauranten.

– Eier hadde ingen kunnskap om de krav næringsmiddelverket stiller til ansvarlige for driften, og ikke kunnskap om hvilke temperaturer lettbedervelige næringsmidler skal lagres ved, heter det i rapporten.

Mattilsynet reagerte på flere forhold i restauranten. Blant annet var det så dårlig orden i kjøkkenet at Mattilsynet mener det både hindret renhold og var en risiko for forurensing av maten. På oppvaskbenken ble det både oppbevart matvarer og kjemikalier, og panner, gryter og skjærebrett lå på gulvet.

Det var ikke innført internkontroll for virksomheten, og det var ingen rutiner for skadedyrkontroll.

– Forholdene vi observerte i lokalene er av en alvorlig karakter, skriver Mattilsynet.

Skal følge opp

Førsteinspektør i Mattilsynet Irmelin Hansen Grini sier til BA at ikke å melde fra om oppstart av virksomhet er noe de ser svært alvorlig på.

– Slik regelverket er i dag, trengs ingen godkjenning før man starter opp et spisested. Det kreves bare at man registrerer seg hos Mattilsynet, og at man setter seg inn i regelverket, sier hun.

Klikk på bildet for å forstørre.

ÅPNET IGJEN: Ritz Mat i Inndalsveien ble stengt på dagen på grunn av mulig helsefare da Mattilsynet var på inspeksjon i slutten av oktober. To dager senere var forholdene utbedret, og de fikk åpne igjen.

– I dette tilfellet ga innehaver inntrykk av at hun ikke kjente til at det var et regelverk å forholde seg til, og veldig mange av de forholdene som ble påpekt ved tilsynet gikk på uvitenhet.

Mattilsynet var på oppfølgingstilsyn to dager senere, og forholdene var da utbedret i slik grad at restauranten fikk åpne igjen.

Hansen Grini forteller at de kommer til på følge opp for å forsikre at regelverket blir fulgt.

– Ikke stort problem

Innehaver må betale et gebyr for oppfølgingstilsynet. Den manglende innrapporteringen får ingen konsekvenser for innehaveren.

Avdelingssjef ved Mattilsynet avdeling Bergen og omegn, Aslaug Sandvin, sier at det har vært diskutert om man skulle innføre en bot eller andre sanksjoner ved slike tilfeller, men at det foreløpig ikke er noen konkrete planer om å endre dagens regelverk.

– Det er ikke et veldig stort problem at folk ikke melder fra. Spesielt ikke her i Bergen, byen er ikke større enn at vi får det med oss når nye steder åpner, sier Sandvin til BA.

Når de får informasjon om en virksomhet som ikke er registrert, fører Mattilsynet tilsyn på lik linje som de gjør med alle andre.

Det er kun dersom det er forhold som går på helsefare at en virksomhet blir stengt.

– Det er matsikkerhet og hygiene som er vårt hovedfokus uansett, sier Sandvin.

– Kan regelverket

Gabriele Lilian Navas Hasfjord er innehaver av Ritz Mat.

Hun forteller at det var en forglemmelse at hun ikke meldte fra til Mattilsynet at hun hadde startet opp.

– Jeg kjenner til regelverket, men glemte det rett og slett. Det har vært mye arbeid i forbindelse med åpningen av restauranten. Det beklager jeg.

Fakta

Matloven § 25

Hun avviser at hun ikke kjenner til regelverket om næringsmiddelhygiene, og sier at det hang både temperaturliste og vaskeliste i lokalet da Mattilsynet var på besøk.

– Jeg både forstår og synes det er bra at Mattilsynet Utfører inspeksjoner, men i dette tilfellet synes jeg de var for strenge, sier hun.

– Det var ikke skittent i lokalene, selv om det var rotete. Jeg er veldig nøye på renholdet. Jeg synes Mattilsynet overdriver i beskrivelsene av hvordan det så ut her.

Hun mener at en mer rettferdig reaksjon fra tilsynets side hadde vært å be henne utbedre forholdene de påpekte, i stedet for å stenge restauranten.

– Jeg ordnet opp i det de påpekte allerede dagen etter, og fikk åpne igjen. Nå er alt som det skal, understreker hun.

Les flere saker på BA her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag