NA24.no

Ny spareplan for SAS

Foto: Maja Suslin (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Drivstoffutgifter er 70 prosent høyere enn for ett år siden- kan føre til flere kutt.

Mandag formiddag la SAS frem trafikktallene for mars.

NA24 - din næringslivsavis

Tallene var dårligere enn analytikerne forventet, både med hensyn til passasjervekst og den såkalte yielden, som er billettprisutviklingen. Heller ikke de skyhøye drivstoffutgiftene er i selskapets favør, og det kan bety nye nedskjæringer for SAS, skriver borsen.dk.

Under press
SAS legger frem sitt regnskap for første kvartal den 29. april.

- Veksten i drivstoffprisene og yield-fallet i første kvartal indikerer allerede nå en meget svak førstekvartalsrapport, hvor inntjeningen kommer under press. Det er helt avgjørende for SAS at selskapet snur yield-utviklingen og dermed får sendt drivstoffregningen videre til kundene. Dette blir et meget viktig fokuspunkt i trafikktallene de neste månedene, skriver Sydbank i en kommentar til dagens trafikktall, ifølge nettstedet.

Nytt spareprogram på vei
At regningen for flyselskapets økte omkostninger vil bli sendt videre til kundene med dyrere billett til følge, måtte IR-sjef Sture Stölen i SAS erkjenne i et intervju mandag.

- Drivstoffutgiftene var i årets første kvartal 70 prosent høyere enn første kvartal i fjor, og det er en stor utfordring for oss å klare, sier Stölen til det svenske nyhetsbyrået TT.

IR-sjefen ønsker ikke å kommentere hvor omfattende et nytt spareprogram vil være, men sier at selskapet vil fortelle mer om dette den 29. april.

Sydbank skriver samtidig i sin rapport i dag at de finne trøst i en fornuftig markedsvekst for selskapet og at de ikke ser tegn til at en ventet avmatning har satt inn. Samtidig kan et snarlig salg av Spanair være med å pynte bunnlinjen, ifølge nettstedet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere