*Nettavisen* Økonomi.

Ny vei kan gjøre harryturen 400 kroner dyrere

REALT PÅSLAG: I et av anslagene Statens vegvesen har utarbeidet, vil det koste 210 kroner i bompenger for å kjøre på E18 mellom Vinterbro og Ørje – hver vei. Foto: Bjørn V. Sandness (Østlandets Blad)

Se for deg at du må betale over 200 kroner – hver vei – når du skal på harryhandel til Sverige. Slik kan det bli den dagen nye E18 står ferdig fra Vinterbro til grensen.

30.10.14 11:56

Bilistene skal være med på å betale for den nye, firefelts motorveien mellom Vinterbro og riksgrensen, skriver Østlandets Blad.

Prislappen for den 16 kilometer lange strekningen fra Retvet i Ski til Vinterbro er beregnet til 5,2 milliarder kroner. Bilistene skal bidra med 2,7 milliarder kroner i form av bompenger, mens statens andel er på 2,5 milliarder. Veien skal nedbetales på 15 år.

Opp til Ski og Ås kommune
I november skal de lokale politikerne vedta om det blir bomstasjoner i Ås og Ski i tilknytning til nye E18.

– Jeg vil presisere at det er et prinsippvedtak dere skal vedta, slik at vi kan jobbe videre med bomfinansiering, påpekte prosjektleder Elin Bustnes Amundsen da hun informerte Ski kommunestyre nylig.

Riset bak speilet er at uten bompenger blir det ingen vei. I realiteten har politikerne ikke noe valg. Sier de nei til bomstasjoner, sier de også til nei til ny motorvei.

Jo færre, desto dyrere
At E18 skal nedbetales på 15 år, betyr at jo færre som bruker den nye motorveien, desto dyrere blir taksten for hver bil som passerer. Samtidig viser all erfaring at jo lavere bomtaksten er, desto mindre tid vil bilistene bruke til å snirkle seg rundt på småveiene for å slippe å betale.

Dette har Statens vegvesen i bakhodet når de jobber med hvordan bilistene skal være med på å delfinansiere motorveien.

Tre viktige prinsipp
Tre mulige scenarioer er skissert. To av dem innebærer at det blir tre områder med bomstasjoner, såkalte bomsnitt, som fanger opp trafikken inn og ut av E18. Dermed blir de 16 kilometerne mellom Retvet og Vinterbro delt i tre. Akkurat hvor lang hver delstrekning blir, er avhengig av hvor bommene plasserer.

Klikk på bildet for å forstørre.

PROSJEKTLEDER: Elin Bustnes Amundsen.

Og da er spørsmålet: Skal bomtaksten for strekningene være den samme, selv om de ikke er like lange? Eller skal det være lik takst per kilometer? I så fall blir det dyrere å kjøre den lengste strekningen.

Ifølge foreløpige anslag vil det koste mellom 70 og 90 kroner å kjøre på nye E18 gjennom Follo.

Den tredje muligheten er at det bare blir bomstasjoner på E18 ved Retvet og bomstasjoner på E6 ved Vinterbro. Da fanges du bare opp dersom du kjører på motorveien i den ene eller andre enden av strekningen. Kjører du på motorveien ved Nygård og av ved Holstad, fanges du ikke opp og betaler ingenting.

Med færre biler å fordele utgiftene på, stiger også taksten per passering. Det kan koste opptil 170 kroner i bompenger for å kjøre mellom Retvet til Vinterbro.

HTML EMBED


Vil stoppe lekkasjene
Når takstene går opp, går også trafikklekkasjene opp. Folk kjører omveier for å slippe å betale bompenger. Dermed blir det enda færre å fordele utgiftene på.

– Vi har prøvd med å sette opp bommer på sideveiene, og da er det ingen trafikklekkasje. Det er likevel ikke sikkert at det er riktig tiltak, understreket prosjektleder Elin Bustnes Amundsen da hun oppdaterte lokalpolitikerne i Ski på hva Statens vegvesen arbeider med og hvilke tanker de gjør seg om bompengefinansiering av E18.

Les flere saker i Østlandets Blad


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag