*Nettavisen* Økonomi.

Nye elendige USA-tall

Amerikanernes handleentusiasme er på frysepunktet

24.02.09 16:21

Stemningen blant forbrukerne i USA faller til et histiorisk bunnivå. Tallene for februar viser at sentimentet ble langt verre enn økonomene ventet.

NA24 – din næringslivsavis

Forbrukersentimentet falt fra 37,4 i januar til 25,0 i februar. Økonomene ventet ifølge Marketwatch at undersøkelsen ville havne på 35,0.

Delindeksen som følger den nåværende situasjonen falt til 21,2 i februar fra 29,7 i januar, mens forventingsindeksen falt til 27,5 fra 42,5 i januar.

Les mer: Venter svakeste tall noensinne

Meld deg på NA24s nyhetsbrev

Consumer confidence/Consumer sentiment - USA
Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.

Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.

En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.

Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.

Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.