NA24.no

Nye store bankproblemer

Foto: JOE RAEDLE (AFP)
Sist oppdatert:
Igjen har folk problemer med å få betalt med kort.

Folk har hatt problemer med å få betalt i butikker og i minibanker.

- Det er riktig at vi har hatt problemer. Vi var nede i en time fra cirka klokken 13 til 14 da vi hadde problemer med nettverket vårt. Vi skal være oppe og går på de fleste områdene, men det er alltid slik når man starter opp systemene at det kan ta noe tid før alt er oppe, sier Geir Remman, konserndirektør kommunikasjon hos EDB ErgoGroup, til NA24.

- Har dere oversikt over hvor mange det er som er rammet?

- Det vi vet er at det er på den aktuelle tiden en vanlig torsdag er noen titusener som er inne og benytter seg av nettbanken. Det er primært disse som har blitt rammet, sier Remman.

Problemene som blant annet rammet nettbanker og minibanker er imidlertid ikke de samme som selskapet opplevde i påsken.

- Nei, det er ikke det. Problemene i dag skyldes en hardwarefeil i nettverket vårt, som gir tilgang til tjenestene.

Påskekaos
En feil hos systemleverandøren EDB Ergogroup gjorde at kunder i flere banker ble stående uten penger i påsken. Årsaken var at enkelte varekjøp i perioden 16. - 20. april ble registrert dobbelt, tredobbelt og opp til seksdobbelt på den enkeltes konto.

Siden mange banker var helt stengt måtte uheldige kunder gå blakke gjennom påsken. De som fikk kontakt med banken fikk råd om å ta kredittkortlån eller om å låne penger av venner og bekjente.

For Forbrukerrådet fremstår kollapsen i betalingssystemene i påsken som alvorlig, men også uoversiktlig. Hverken EDB Ergogroup eller bankene kan svare på hva problemene skyldes eller hvor mange som ble rammet av kaoset.

- Finanstilsynet må få få klarhet i hvor mange som ble rammet. Forbrukere som ble utsatt for vanskene fortjener en forklaring på hva som gikk så galt og om det finnes forbrukere som har opplevd økonomiske tap som følge av kollapsen, sier underdirektør i Forbrukerrådet Jorge Jensen til NA24.

Bør erstatte tap
Han mener kundene umulig kan lastes for kollapsen.

- Hvis noen har opplevd tap bør bankene dekke det, sier Jensen.

Han mener at sammenbruddet avslører at det norske betalingssystemet ikke er så enestående feilfritt som mange liker å fremstille det.

- Dersom det eksisterer velfungerende reserveløsninger burde de blitt benyttet, sier han.

Les mer: - Du kan kreve penger av banken

Politikere raser
Kortproblemene i påsken må få følger mener både Ap, Høyre og Frp.

- Det som har skjedd i påsken er uakseptabelt. De elektroniske betalingssystemene er en av livsnervene i den norske økonomien og noe vi alle sammen er svært avhengige av. Derfor er det alvorlig når så mange opplever at ting ikke fungerer, sa leder av Finanskomiteen på Stortinget Torgeir Micaelsen (Ap) til NA24.

- Finanstilsynet må på banen og foreta en gjennomgang av bankenes rutiner, sa Micaelsen.

Høyres nestleder Jan Tore Sanner og FrPs finanspolitisk talsperson Ulf Leirstein er enige.

- Dette er helt uakseptabelt. Fridager er ingen unnskyldning. Banktjenestene er en del av vår infrastruktur. Beredskapen bør være bedre enn det vi har sett denne påsken, sa Sanner.

- Det kaoset mange bankkunder har opplevd i påsken er helt urimelig. I dag må man kunne forvente at slike forhold ikke oppstår, og at bankene har reserveløsninger som kan takle slike problemer. Finanstilsynet må nå aktivt engasjere seg og sørge for at banknæringen forbedrer både systemene og servicen. Det er bankene selv som ønsker at vi som kunder i størst mulig grad skal bruke elektroniske tjenester. Da må de i det minst sørge for at de er tilnærmet ufeilbare, sa Leirstein.

Les mer: Politikere raser etter bankkaos

- Ødela påsken min
Det er imidlertid ikke bare politikere og kommentatorer som raser. Flere av de som er viktigst for bankene, kundene, raser også etter kaoset.

Her er et utdrag fra noen av e-postene som våre lesere har sendt inn:

«Da jeg kom hjem, sjekket jeg kontoen og så at pengene utrolig nok var trukket fra kontoen. Jeg har forsøkt å kontakte banken, men der er jo stengt i hele påsken. Jeg skulle betale tibake lånet til min kamerat torsdag. Hva skal man gjøre når banken har problemer og deretter stenger i dagesvis? Og hva skal min kamerat gjøre, som nå blir stående uten penger i påsken?»

En annen fikk ødelagt påskeferien da banken ga følgende beskjed:

«Da jeg spurte den bankansatte hva han mente jeg skulle gjøre, fikk jeg beskjed om at jeg burde «snakke med noen». Ifølge han var løsningen at jeg lånte penger av noen. Han sa at banken ikke hadde noen plikt til å ordne opp. At påskeferien min ble ødelagt, og at jeg ikke har kunne legge ut for ting som var planlagt var ikke bankens ansvar, sa den bankansatte. I mitt tilfelle bytter jeg bank, men i og med at jeg er en liten kunde så bryr de seg vel fint lite.»

Det var imidlertid også flere som fikk påsken ødelagt av kaoset:

«Jeg handlet meg nytt kamera onsdag ettermidag og ble trukket dobbelt opp fra kontoen. Ble sittende i påsken uten penger.»

En annen skriver:

«Jeg ble stående i butikken på onsdag uten muligheter for å gjøre opp for påskeinnkjøpene. Er aleneforsørger til to barn, og havnet i en lei knipe.»

Også nordmenn som var i utlandet fikk problemer med å gjøre opp for seg:

«Jeg var i Paris og skulle gjøre opp en hotellregning. Nettbanken var nede så jeg bestemte meg for å ringe banken for å be de om å foreta overføringen for meg. Overføringen skulle skje mellom mine to brukskontoer, hvor jeg kun har bankkort på den ene. Dette viste seg å være veldig vanskelig for banken å løse, forklart av sikkerhetsmessige årsaker. Det eneste de kunne hjelpe meg med var å kontakte kredittkortselskapet mitt for å be de heve min kredittgrense slik at jeg kunne gjøre opp for meg. ....Snakk om sikkerhet...»

Følger situasjonen
Finanstilsynet har fulgt situasjonen tett siden problemene dukket opp for alvor onsdag 20. april.

- Vi har mottatt og er i ferd med å motta ytterligere rapporter fra bankene, EDB Ergo Group og NETS. De vurderes nøye etter hvert som de kommer inn. Det synes som om problemene skyldes nettverksproblemer hos EDB knyttet til dekningskontroll, opplysete kommunikasjonsdirektør Kjetil Karsrud.

Har du opplevd tap som følge av bankkaoset? Send inn ditt tips her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere