*Nettavisen* Økonomi.

Nye tall: Rivalene puster Rema 1000 i nakken

SVAK FREMGANG: Rema-sjef Ole Robert Reitan. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

Rema 1000 var like stor som hovedkonkurrentene Kiwi og Extra til sammen for fem år siden. Nå er Kiwi alene nesten jevnstor.

27.02.19 09:45

De siste tallene fra dagligvarebransjen viser at Rema 1000 har et stort problem: Selv om dagligvaregiganten får flere butikker, selger de praktisk talt ikke flere varer.

Rema 1000s markedsandel har stått bom stille i fem år. Dette til tross for at Norges største dagligvarekjede har fått 92 nye butikker i samme periode.

Det viser de siste tallene fra Nielsen, som har onsdag presenterer tallene for dagligvarehandelen 2018.

På stedet hvil

Rema hadde en svak fremgang i markedsandel fra 2017 til 2018, men går man fem år tilbake i tid, er andelen akkurat like stor, 23,7 prosent. Dette er en sterk kontrast til Kiwi og Extra, som har tatt store klyv i samme periode.

- Vi ser at Kiwi puster dem i nakken. En vakker dag så går de kanskje fordi Rema, sier dagligvareekspert Odd Gisholt i Institutt for Markerting til Nettavisen.

Taper priskonkurranse

Han mener det er flere grunner til at Rema sliter med å komme seg av flekken.

- Kiwi har fått fått ord på seg for å være billigst. Før var det Rema, men nå er det som regel Kiwi som topper matbørs-kåringene. Slagordet "Bare lave priser" burde de bare kutte ut, sier Gisholt.

- Kiwi har vært utrolig flinke på etableringer av gode, nye butikker de siste årene. Der har Rema sovet i timen. De har fått nye butikker, men det er ikke alle som er lønnsomme, sier han.

Rema skiller seg også ut fra Kiwi og Extra på en annen måte. Alle tre kjedene har fått en rekke nye butikker de siste fem årene, men mens Kiwi og Extra får betalt for flere butikker i økt markedsandel, er ikke det tilfelle for Rema.

Det skyldes at omsetning per butikk har falt. Den enkelte Rema-kjøpmann selger rett og slett mindre varer enn før. Det er et stort problem for mange Rema-kjøpmenn. Rema driver en ren franchise-modell, som betyr at kjøpmennene er selvstendige næringsdrivende. Dermed er det de som må ta mesteparten av støyten selv hvis det butter mot.

- Det er Rema-kjøpmennene som først og fremst har problemer. Reitan-familien klarer seg fint, men for mange kjøpmenn er det kritisk, sier Gisholt.

Rema 1000 gir selv følgende kommentar til utviklingen:

- Vi har vokst fra 23,1 prosent markedsandel i 2013. Konkurransen er hard, men vi skal fortsette å ta markedsandeler også i årene som kommer, sier Frederik Jahr, kommunikasjonssjef i Rema 1000, til Nettavisen.

Fornøyd Kiwi

Samtidig er det fremgang for Rema 1000 fra kriseåret 2017 og av konsernene vokser Rema mer enn Norgesgruppen, som eier Kiwi, og Coop, som eier Extra. Coop har en nedgang på 0,4 prosent i 2018.

Rema 1000 Norge-sjef Trond Bentestuen skriver i en generell kommentar at fremgangen viser at de på rett vei.

- Vi takker kundene våre for at de velger å handle hos oss hver dag, Kvalitet til bare lave priser er fortsatt det som fungerer. Mem vi lener oss ikke tilbake, og fortsetter arbeidet for å tilby kundene bare lave priser, skriver han til Nettavisen.

Jan Paul Bjørkøy, sjef i Kiwi, er på sin side strålende fornøyd med hva hans kjede hadde fått til i året som gikk.

- Kiwi går så det suser, og 2018 var et fantastisk år for oss, sier Bjørkøy til Nettavisen.

Han sier at når det kommer til organisk vekst, altså vekst i eksisterende butikker, er Kiwi den soleklare vinneren av alle dagligvarekjedene. Extras fremgang skyldes i stor grad at de har gjort om butikkene til andre Coop-kjeder til Extra-butikker. Til tross for dette har også Extra sterk organisk vekst, med 2,4 prosent.

Klikk på bildet for å forstørre.

kIWI-SJEF: Jan Paul Bjørkøy Foto: (Norgesgruppen)

- Ifølge Nielsen hadde Kiwi 3,6 prosent organisk vekst i 2017. Vi fortsetter å ta andeler i et tøft marked, og Kiwis andelsvekst skyldes i all hovedsak organisk vekst. Det er vi veldig glade for, sier Bjørkøy.

Extra-vekst

Også Christan Hoel, toppsjef i Extra-kjeden, er fornøyd, selv om Coop-konsernet totalt sett var taperen i 2018, med en nedgang på 0,4 prosent.

- Vi har mer enn doblet markedsandelen fra 6,1 til 13,3 prosent på fem år. Vi reduserer avstanden til konkurrentene på toppen kraftig, sier Hoel til Nettavisen.

Kjeden, som startet opp for 12 år siden, har nå fått 427 butikker, og har vokser med en fart som Kiwi og Rema 1000 bare kan drømme om.

- De har riktignok fått svært god hjelp ved at de har overtatt Ica og Rimi-butikker, samtidig som en rekke andre Coop-butikker, spesielt Coop Prix, er blitt omprofilert til Extra.

Klikk på bildet for å forstørre.

SJEF: Extra-topp Christian Hoel Foto: Paul Weaver

- Folk sier at det lavpris snart når toppen, men det er alltid rom til de beste kjedene og de beste butikkene. De beste overlever alltid, sier Hoel, som planlegger å nå 500 butikker i løpet av året.

Det tok over 30 år før Kiwi og Rema passerte den magiske grensen. Det skal de få til gjennom å omprofilere 60 Coop-butikker og åpne 20 helt nye.

- 2018 har vært et fantastisk år og vi har hatt mye stang inn og vi skal fortsette utviklingen i 2019, sier Hoel.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.