Nyvinningen Gravstein24 går rett til himmels

STEINGODE RESULTATER: Marius Lervold er daglig leder hos gravsteinprodusenten, og er godt fornøyd med veksten for Gravstein24.

STEINGODE RESULTATER: Marius Lervold er daglig leder hos gravsteinprodusenten, og er godt fornøyd med veksten for Gravstein24. Foto: Tonje Hovland

Gravstein24 vil begrave konkurrentene med nettbutikk for gravstein.

Nordmenn flest er godt vant med å kjøpe både TV-er, klær og mat på internett. Nå er også gravstein blitt en stor hit.

Det hele startet med én tanke: Det er for dyrt å dø i Norge.

Bedriften Ellingard Monument på Vestby i Akershus bestemte seg for å utfordre begravelsesbyråene i det steinharde markedet. Dermed etablerte de Gravstein24.no

Nettbutikken ble umiddelbart velsignet med vind i seilene, og kjører konkurrentene rett ut i grøfta. Allerede det første året kapret de ti prosent av markedet.

– Vi selger egenprodusert gravstein uten fordyrende mellomledd, sier daglig leder Marius Lervold.

«Monopol»

Gründeren ville utfordre begravelsesbransjens «monopol» og ville grave ned den gammeldagse forretningsmodellen som han mente var altfor dyr for sørgende etterlatte.

– Begravelsesbyråene har et slags monopol på videreformidle salg av gravstein fra egne underleverandører. I kontakt med begravelsesbyråene føler nok en del sørgende seg litt bondefanget, sier Marius Lervold som er daglig leder i gravsteinprodusenten.

I nettbutikken gir de full pinne med spesialkampanjer og rabatter. Den billigste gravsteinen koster 5.520 kroner, mens den aller dyreste koster 32.200 kroner.

Udekket behov

Gravsteinprodusenten avdekket raskt at det var sterk etterspørsel etter billig gravstein som kan bestilles på mobilen uten byrå eller andre mellomledd.

– Bare i løpet av det første året tok vi hele ti prosent av markedet, og i fjor hadde vi over 1.300 nye kunder, sier Lervold.

Gravstein-sjefen mener dette vil tvinge de øvrige begravelsesbyråene til å senke prisene til det han beskriver som en «riktig pris».

UVANT: For mange er det nok litt rart å kjøpe gravstein på nett. Men Gravstein24 gir full gass med spesialkampanjer, rabatter og salg likevel. Foto: Skjermbilde

Skarpe reaksjoner

Det var mange forbrukere som synes det var i overkant å få dyttet gravsteinsreklame inn på facebook og internett. Det gikk imidlertid fort over for Gravstein24.

– Mange har blitt positivt overrasket over at det er mulig å skaffe gravstein rimelig, og få det både levert og montert gratis, sier han.

Det er ikke bare Gravstein24 som har opplevd sterke reaksjoner fordi de prøver nye løsninger. Begravelsesbyrået Den Siste Reisen vil revolusjonere bransjen ved hjelp av å feire livet som var, fremfor å være trist over døden.

– Vi lager avskjedsfester. Vi feirer det livet som har vært. Vår tankegang er at vi lager de begravelsen du kunne vært med på selv, sier Pia Cyrén som er daglig leder i begravelsesbyrået Den Siste Reisen.

Begravelsesbyrået lager gjerne spesielle begravelser som er alt annet enn tradisjonelle, triste seremonier i kirken.

Femtiårslag kombinert med begravelse

Hun forteller til Nettavisen at de har organisert fester kombinert med begravelse. – Vi har til og med hatt femtiårslag samtidig som begravelse, fordi den avdøde ble akkurat femti, sier hun.

Cyrén hevder det er mye latter og glede hos dem, men de tar ikke lett på døden. Det trenger nemlig ikke bare være trist.

– Vi tar døden på alvor. Men samtidig sier vi at folk er forskjellig. Det er ingen begravelser hos oss som er like. Vi lever i en helt annen tid. Alt skal være personlig, og det gjenspeiles i de store hendelsene i livet. Døden er én av dem hendelsene, sier Cyrèn.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Netthandel

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag