Ocean Rig-kjøper vurderer riggkutt

Foto: Ocean Rig

Problemene tårner seg nå opp for Ocean Rig-kjøper DryShips.

29.01.09 10:01

Bulkrederiet DryShips med hovedaksjonær George Economou i spissen merker nå virkelig problemene som finanskrisen har skapt.

Følg markedet tettest på NA24 iMarkedet


Dette kan resultere i at selskapet dropper overtagelsen av to boreskip som bygges ved Samsung-verftet i Sør-Korea. DryShips kjøpte i fjor opp det norske riggselskapet Ocean Rig og planen var å spinne av Ocean Rig sammen med fire avanserte boreskipsnybygg til aksjonærene.

Finanskrisen har imidlertid skapt problemer for denne planen, og DryShips opplyste i en melding til amerikanske børsmyndigheter onsdag kveld at de kan komme til å droppe overtagelsen av de to boreskipsnybygg fra en tredje part.

I retur til Economou
Det er Cardiff Marine, hvor blant annet Economou er eier, som skal selge de to nybyggene til DryShips med oppgjør i aksjer i det nye riggselskapet. Men rederiet har ikke klart å fremskaffe finansiering på 1,1 milliarder dollar til riggselskapet, som er det som gjenstår av verftsbetalinger på de to nybyggene fra Cardiff.

Dette er nybygg som etter planene leveres i fjerde kvartal 2010 og første kvartal 2011. DryShips riggdatter Primelead har også kontrahert ytterligere to boreskip for egen bok ved Samsung med levering i tredje kvartal 2011.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

I brudd
DryShips opplever også store problemer med sin voldsomme ekspansjon i bulkskipsmarkedet, hvor ratene har kollapset siden toppen ble nådd i mai i fjor. Blant annet meldte DryShips onsdag kveld at et planlagt salg av tre moderne panamax-bulkskip har feilet. Salget skulle innbringe 190 millioner dollar for rederiet.

Problemene har nå også ført til at DryShips er i brudd med lånebetingelsen i forhold til banklån fra to banker. Det samme forholdet gjelder også et tredje lån. Rederiet er nå i forhandlinger om lettelser i betingelsene.

Spoteksponering
DryShips sitter i dag med 12 skip i det svake spotmarkedet, og rederiets fem nybygg er op vei ut i det samme markedet. Det er en capesize og 11 panamax-skip. I tillegg sitter rederiet på seks capesize'er, 15 panamax'er og to supramax'er som går på kontrakter.

Nybyggene blir overlevert i perioden andre kvartal i år frem til utgangen av 2010.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Få næringslivsnyheter direkte på mobilen: Send NA24 START til 1930 (tjenesten koster kr. 4,- per melding).

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag