Gå til sidens hovedinnhold

Økotaxi krever millionerstatning av Oslo kommune

Selskapet søkte om 300 drosjeløyver i Oslo, men fikk nei. Nå kan saken havne i retten.

Økotaxi ønsker å etablere et drosjealternativ i Oslo. Selskapet lover at tilbudet skal være «vesentlig rimeligere enn dagens prisnivå». I tillegg lover de bruk av en miljøvennlig bilpark.

Selskapet har søkt om 300 løyver, men byrådet har avslått søknaden.

Les også: Vil tilby billig-taxi i Oslo – slipper ikke til

Nå har Økotaxi varslet søksmål mot kommunen. Blir ikke vedtaket omgjort, så vil selskapet kreve erstatning for et samlet inntektstap på 23 millioner kroner hvert år.

– Når det gjelder erstatningskrav, kan det komme opp i langt over 30 millioner, alt etter hvordan saken utvikler seg – og tidsbruken, skriver daglig leder Roger Dørum Pettersen i Økotaxi i en e-post til Nettavisen.

Pettersen understreker at det ikke er erstatningen de er ute etter.

– Vi ønsker drosjeløyver for å kunne lansere et nytt, innovativt og kundevennlig lavpriskonsept for taxi, på egen regning og risiko, fortsetter han.

Oslo kommune vil på sin side sikre de eksisterende taxiselskapene. De mener en stabil etterspørsel hindrer dem i å øke antallet løyver.

Kommunikasjonsrådgiver Kristin Stormo i Byrådsavdeling for miljø og samferdsel vil ikke uttale seg om saken.

– Vi har mottatt varsel om søksmål, skriver hun i en E-post til Nettavisen.

– Tolker loven feil

I søksmålsvarselet som er sendt til kommunen heter det at «vedtakene bygger på klart uriktig lovforståelse, da kommunen etter yrkestransportloven paragraf 9 har fritt skjønn som gir kommunen et omfattende handlingsrom. Kommunen kan regulere og endre premisser for markedet etter eget ønske, eksempelvis øke konkurransen til beste for forbrukerne».

Økotaxi mener også at «generelt vil uriktig lovforståelse i forbindelse med vedtak lett lede til ugyldighet», og fortsetter:

«Konkret har det dessuten lenge vært politisk flertall for liberalisering av drosjemarkedet i Oslo, herunder også for å slippe til aktører som Økotaxi og Über, men politikerne har – sammen med byråkratene – altså misforstått sin reguleringsmyndighet og innbilt seg at de har vært bundet på hender og føtter og ute av stand til å regulere og regjere».

Har fått smekk av ESA

Drosjeforvaltningen i Oslo kommune har også fått Sivilombudsmannen på nakken i forbindelse med behandlingen av Økotaxis søknad om drosjeløyver.

Taxiselskapet mener behandlingen av løyvesøknaden ikke har foregått i henhold til forvaltningslovens krav.

– Vi synes det er bemerkelsesverdig om kommunen skal bruke av skattebetalernes penger for å kjempe mot lanseringen av et nytt drosjekonsept som skattebetalerne vil ha, skriver Pettersen i Økotaxi.

Og som om ikke det er nok, ESA sendte i februar 2017 en uttalelse til norske myndigheter, etter å ha mottatt en klage på den løyveordningen i Oslo.

EØS-avtalens overvåkingsorgan konkluderte med at «antallsbegrensningen går ut over etableringsfriheten, og at «uforholdsmessig høye barrierer mot innpass i drosjemarkedet kan tvert imot gi dårlig ressursbruk og høyere priser for forbrukerne».

Les også: Problemene tårner seg opp rundt Uber

– Det står altså svært dårlig til med drosjeforvaltningen i Oslo kommune. Den har allerede utløst en ESA-sak mot Norge. Min klage og hele ESA-saken mot Norge er utelukkende bygget på Oslo kommunes drosjeforvaltning, og i tillegg har altså forvaltningen nå utløst en sak hos sivilombudsmannen, avslutter Roger Dørum Pettersen i Økotaxi.

Les også: EU-domstolen konkluderer med at Uber må anses som et transportselskap

Hva synes du om drosjetilbudet i Oslo? Si din mening i kommentarfeltet!

Kommentarer til denne saken