NA24.no

Oljeleting har gitt smekkfull havn i Kirkenes i sommer

TIL KAI: Det digre kranskipet Stanislav Yudin lå til kai i Kirkenes i slutten av august. Skipet er 183 meter langt og 40 meter bredt, og veier 5600 tonn uten last. Kranen brukes til å montere rigger og andre tunge løft til havs. Foto: Ole-Tommy Pedersen
TIL KAI: Det digre kranskipet Stanislav Yudin lå til kai i Kirkenes i slutten av august. Skipet er 183 meter langt og 40 meter bredt, og veier 5600 tonn uten last. Kranen brukes til å montere rigger og andre tunge løft til havs. Foto: Ole-Tommy Pedersen
Sist oppdatert:
Shippingagent Arve Henriksen har svettet mye mer enn forventet i sommer. – Dette er et pluss for alle, kanskje med unntak av de som ikke mener vi skal holde på med oljevirksomhet, sier han.

(FINNMARKEN.NO): Finnmarken treffer en stresset direktør Arve Henriksen i Henriksen Shipping Services på kontoret i det han betegner som årets mest hektiske uke.

Sommersesongen er på hell, og aktørene i Barentshavet, Pechorahavet og Karahavet må utnytte tida før vinterfrosten melder seg.

SE BILDESERIE AV DE STORE BÅTENE HER

Henriksen, som er en av agentene som håndterer skipsanløp i Kirkenes, har en stab på åtte som i sommer har hatt sin fulle hyre.

– Herregud, det har vært overload så det holder. Nå ligger vi på hundre eposter i timen som må ekspederes. Utenomsesong har vi maks ti, så du kan tenke deg, sier han til Finnmarken.

Arve Henriksen, direktør for Henriksen Shipping Services AS i Kirkenes.

Mangedobling

Antallet båter har vært like høyt tidligere da pågangen av russiske fiskebåter nådde sin topp, men digre kranbåter og supplyskip i petroleumsnæringen gir betydelig større arbeidsmengde.

– Sammen med samarbeidspartner GAC Norway AS, ender vi nok på 250 offshoreanløp i år. I fjor var det 108. I 2011 var det ni. Det holder på å sprenge kapasiteten fullstendig i havna her, sier Henriksen.

– Vi har bommet totalt på anslagene våre i år, og har vært altfor lite folk. Det er vanskelig å bemanne etter den absolutte toppsesongen, men vi har leid inn ekstra folk. Vi er her nå stort sett døgnet rundt, sier han.

Fakta: Trafikken i Kirkenes havn

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Fra mai til august i år hadde Kirkenes havn totalt 520 anløp. Det er en økning på over 100 båter og skip sammenlignet med de to foregående årene.

70 prosent av økningen er utenlandske skip innen petroleumsnæringen, som supplyskip, seismikk, forskningsskip og taubåter. Totalt i 2014 regner havnevesenet med en økning på 250 slike båter

I de fire sommermånedene la 40 utenlandske lasteskip til kai i Kirkenes, over dobbelt så mange som i 2012 og 2013.

Av norske skip er det naturlig nok Hurtigruten som utgjør de fleste av anløpene. Men antallet fiske- og fangsfartøy har også økt fra 6 til 56 anløp.

Antallet utenlandske fiske- og fangsfartøy har gått ned med 40 prosent de to siste årene, og hadde i 58 anløp.

Tonnasjen på norske anløp har holdt seg stabilt, mens for utenlandske skip har dette økt med 23 prosent. Fra mai til august var tonnasjen (skippsstørrelse eller lastekapasitet) på fartøyene totalt 2,78 millioner tonn.

Flere utbyggingsprosjekter er på trappene utenfor Kirkenes sentrum. Blant annet planlegger Sør-Varanger kommune en ny stamnetthavn på Leirpollen.


Ringvirkninger

Anløpsøkningen gir også noen hundretusener mer enn forventet i kassa til havnesjef Eivind Gade-Lundlie, som kan notere seg om lag 20 prosens økning i anløp fra fjoråret.

– Men det er næringslivet som har størst økonomisk utbytte av dette. Rederiene velger Kirkenes fordi de har god tilgang på tjenester her, som hotellkapasitet, god flykapasitet, transport og mekanisk industri, sier havnesjefen.

– Det er ikke kaimeter som er avgjørene, det er allsidigheten næringslivet kan tilby skipene, mener han.

Hotellnæringen i hele Norge opplevde en markant nedgang i antall turister i fjor, så også Thon i Kirkenes. I sommer har pilene pekt oppover igjen, men det det sjøfolk som står for, ikke turistene, opplyser hotelldirektør Rune Nordhus

– Vi har hatt en god økning sammenlignet med i fjor, og det er utelukkende folk som er her i jobb. Turistantallet ligger flatt, sier han. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

HAVNESJEF: Eivind Gade-Lundlie har hatt 250 flere skip i oljeindustrien innom i sommer. Foto: Ole-Tommy Pedersen

– Sprer seg videre

Også tilgangen på sykehus, lokal transport, loser, dykkere og annen logistikk er med på å trekke skipene til kai her.

– Alt er på fullt nå. Det er bra for Kirkenes, men kommer til å spre seg videre i Øst-Finnmark også. Vi er for få folk her til å håndtere utviklinga. Det må bygges ut, og vi trenger flere fagfolk med språkkunnskap. Nå driver vi mest med brannslokking, mener Arve Henriksen.

Men han betegner dagens situasjon som et luksusproblem.

– Dette er jo et pluss for alle. Kanskje med unntak av de som ikke vil at vi skal holde på med oljevirksomhet, sier skipsagenten.

Les flere saker i Finnmarken her


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere