NA24.no

Om tre år er han større enn SAS

Foto: Nils Collett Vogt (NA24)
Sist oppdatert:
I 2014 tror Bjørn Kjos & Co. at de er større en erkerivalen SAS.

Fra Norwegian startet med Boing 737-300 på innenriksflyvninger i 2002, har selskapet bygd seg opp i imponerende fart. Inntjeningen har svingt, slik det er vanlig i flyindustrien. Likevel prises nå Bjørn Kjos' flyselskap til 3,5, milliarder kroner, men da har riktignok aksjekursen til selskapet falt 12 prosent så langt i år.

Kjos selv sitter på litt under 900 millioner kroner av verdiene i Norwegian. Nå presenterer selskapet sine vekstplaner. De går ut på å gå forbi SAS, og bli største nordiske flyselskap i løpet av 2014.

Tre år på å bli størst
Det er danske Check-in som skriver om Norwegians ekspansjonsplaner, etter opplysninger som kom frem på langdistanseseminaret i Danmark i forrige uke. I plansjene markedssjef Daniel Skjeldam la frem for tilhørerne på seminaret kom det frem at Norwegian hadde 13 millioner passasjerer i 2010. I 2014 skal flyselskapet imidlertid ha 28 millioner passasjer, hvis planene med de nye Dreamlinerne kommer på plass.

Dette er altså en fordobling av antallet passasjerer i løpet av rundt fire år.

Check-in viser til at SAS sin kjernevirksomhet SAS Scadinavian Airlines hadde 21,5 millioner passasjerer i 2010. I år forventer selskapet en økning i kapasiteten med 6 prosent. Hvis man bruker den internasjonale transportorganisasjonen IATAs vekstforventninger for flyindustrien til grunn for årene 2012 til 2014, på fem til seks prosents økning, vil SAS ha 27,2 millioner passasjerer i 2014.

Dette er altså under Norwegians ambisjoner på 28 millioner passasjerer i 2014.

Maktskifte i skandinavisk flyindustri
Hvis Kjos & Co. lykkes med sine vekstambisjoner, står man altså overfor et betydelig maktskifte i nordisk flyindustri.

- Vi har ikke hatt ambisjoner om å bli størst, men å tilby kundene det beste produktet, sier pressetalskvinne Åsa Larsson i Norwegian til NA24.

Det er imidlertid liten tvil om at det komme noen kraftige vindkast for Norwegian fremover også. Det stille store spørsmålstegn til leveringskapasiteten av 787-8 Dreamliner. Norwegian har inngått en avtale om kjøp av tre langdistansefly av typen 787-8 Dreamliner. Selskapet har tidligere inngått avtale om å lease to fly av samme type, slik at Norwegian nå har sikret leveranse av fem fly.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere