NA24.no

Optimistiske Yara

(Foto: Morten Holm / SCANPIX)
Gjødselsgiganten Yara ser svært positivt på fremtiden.

Tirsdag har Yara kapitalmarkedsdag for å forklare investorer og analytikere om selskapets utvikling. Selskapet har den siste tiden opplevd sterk kursutvikling, med en oppgang på over 15 prosent den siste måneden. Siden årsskiftet har aksjen løftet seg 25,45 prosent.

NA24 - din næringslivsavis

Ikke uventet vil toppsjef Thorleif Enger presentere et optimistisk syn på markedsutviklingen og mulighetene for lønnsom vekst.

- Grunnlaget nå for etterspørselsutviklingen gjør gjødselindustrien til et attraktivt forretningsområde for sterke aktører. Et historisk lavt forhold mellom kornlagre og forbruk samt høye kornpriser peker i retning av mer kornplanting og anvendelse av gjødsel neste sesong, sier Enger i en pressemelding i forkant av presentasjonen.

Sterk etterspørsel
Han trekker også frem sterk vekst i etterspørselen etter biodrivstoff, og en begrenset økning i gjødselkapasiteten før 2010 støtter opp under en stort sett god tilbuds- og etterspørselsbalanse for nitrogengjødsel.

Brutto kapitalavkastning for Yara har i 2006 vært på over målsettingen på 10 prosent. Samtidig har marginene innenfor oppstrømsvirksomhet fått press som følge av høyere energikostnader i Europa. Samtidig har nedstrømsvirksomheten økt sin europeiske markedsandel, melder selskapet. Industrisegmentet har fortsatt veksten, særlig innenfor miljøanvendelser.

Vil vokse
Yara tror også på at markedet vil bli etterspørselsdrevet de neste årene. Samtidig forventer Yara å øke sin markedsandel til 10 prosent i løpet av en forretningssyklus, opp fra nåværende 6 prosent.

- Dette krever både organisk vekst og større investeringer. De større investeringene sees innenfor tre områder: For det første, en økning i produksjonskapasiteten i regioner med lavkostnads gass. For det andre, en ekspansjon av markedsposisjonene i vekstmarkeder som Asia, Latin-Amerika samt i spesialgjødsel og industrielle applikasjoner. For det tredje, oppkjøp og fusjoner i modne markeder hvor verdisettingen hovedsaklig reflekterer distribusjon og markedsposisjon, og i mindre grad produksjonsaktiva, melder selskapet.

For alle områdene vil stordriftsfordeler, synergier og timing være avgjørende for beslutningen, basert på grundige investeringsanalyser, melder selskapet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere