- På en eller annen måte så vil jo Remas nye satsing og priskrigen i dagligvarehandelen påvirke oss i Orkla, selv om det er vanskelig å si akkurat på hvilken måte, sier Stein Erik Hagen, styreleder og største aksjonær i Orkla, til Nettavisen.
Orkla er Norges største merkevareselskap, med merkevarer som Grandiosa, Lano, Toro, Stabburet, Nora, Sætre, Idun, Kims, Jordan og Nidar.
Les mer her: Kiwi svarer Rema: Dobler bonusen på frukt og grønt til 15 prosent
Venter tøff konkurranse
Rema, Norges tredje største dagligvarekonsern, lanserte onsdag en ny app med kundefordeler, som innebærer at man blant annet får ti prosent rabatt på de ti varene man handler mest av, samt ti prosent rabatt på frukt og grønt. De to andre store billigvarekjedene Kiwi og Coop Extra svarte nesten umiddelbart med å øke rabattene sine også.
Les også: Extra svarer Rema: Innfører 11 prosent rabatt på frukt og grønt
Les også:Kiwi svarer Rema: Dobler bonusen på frukt og grønt til 15 prosent
Tøffere konkurranse mellom kjedene kan igjen bety økt press og krav om lavere priser fra leverandørene deres, som Orkla.
- Det blir tøff konkurranse hos kjedene fremover, men det er samtidig veldig tøff konkurranse allerede, sier Hagen, som er også tidligere sjef for Rimi-kjeden, som nå er overtatt av Coop.
- Annen konkurranse
Peter Ruzicka, konsernsjef i Orkla og en nær medarbeider av Hagen gjennom flere tiår, er heller ikke sikker på at konkurransen blir hardere i dagligvarebransjen i tiden fremover.
-Coop og Norgesgruppen har hatt slike program som Remas Æ i mange år allerede, og som har gitt dem et verktøy de kan bruke mot kundene sine. Det nok gitt dem en fordel, men i mine øyne er det snakk om nye former for konkurranse, snarere enn at det faktisk skjerper konkurransen, sier Ruzicka til Nettavisen.
-Mens det tidligere var store annonser på kjøttdeig og kål på tilbud som drev konkurransen, så er dagens konkurranse mer rettet mot den enkelte forbruker, sier Ruzicka.
Han venter likevel at kampen om kronene i dagligvaresektoren vil være knallhard i tiden fremover.
- Vi er vant til veldig tøffe forhandlinger med dagligvarekjedene og jeg tror ikke det blir noe lettere i tiden fremover for å si det sånn, sier Ruzicka.
- Sånn det er
Rema har dessuten nettopp besluttet å ta Kims potetgull, som eies av Orkla, ut av hyllene sine, men Hagen lar seg ikke affisere nevneverdig av det.
Les mer her: Matkrigen: Rema fjerner Kims-chips fra hyllene
- Det er bare sånn det er. Det er slik man har holdt på i mange år, sier den tidligere Rimi-sjefen, som bedyrer at han har fortsatt har troen på Orkla, som er det sjette største selskap, skal ha en god utvikling fremover.
- Jeg har veldig tro på Orkla. Det handler om å ha produkter som forbrukerne etterspør og å tilby gode tjenester og produkter, sier Hagen.