NA24.no

Orklas budgivere snevres inn

Sist oppdatert:
Orkla-ledelsen har bare en liten håndfull budgivere igjen i kampen om Orkla Media.

- Vi er ikke så opptatt av hvilket flagg eller hvilken etikett kjøperen av Orkla Media har, sier Orklas konsernsjef Dag J. Opedal.

Fredag la merkevaregiganten Orkla fram første kvartalstallene i underetasjen på Vika Atrium i Oslo.

NA24 - din nye næringslivsavis.

Fremgang i alle bransjer var hovedbudskapet. Totalt forbedret inntektene seg med 800 millioner, fra 13,2 milliarder til 14,5 milliarder, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Resultat før skatt gikk fra 1,7 milliarder i fjor til 2,2 milliarder i år som er en halv milliarder forbedring.

Forhandlinger pågår
Det rettet seg stor oppmerksomhet mot salget av media-biten til Orkla. Torsdag ble det kjent at styret i Orkla-konsernets har vedtatt å beholde Orkla Media samlet.

Styrevedtaket ble gjentatt og nå er det bare noen få budgivere igjen i kampen.

- Vi vurderer fortsatt de endelige budene, forhandlingene pågår i dette øyeblikk, sier Orkla-direktør Roar Engeland til NA24.

Verken Engeland eller media-sjefen Bjørn M. Wiggen vil kommentere hvor mange aktører som er igjen i budrunden.

- Det er et fåtall igjen, sier Wiggen.

- Hvor mange totalt?

- En liten håndfull, sier Wiggen til NA24.

Salg av Zett
Orkla Media kunne skilte med en underliggende vekst på fire prosent og et resultat på 75 millioner kroner, som inkluderer en engangseffekt på 30 millioner for salget av sin aksjepost på 50 prosent i nettstedet zett.no.

Selskapet skal ha en kostnadsreduksjon på 300 millioner kroner innen 2008, og presiserte at første kvartalstallene normalt er svakest i året.

- Gratisavisen har også gitt en god omsetning, men leverer fortsatt negativt resultat, sier Wiggen.

Tre kriterier
Orkla-ledelsen erklærte igjen de tre hellige kriteriene for hvem som får tilslaget på media-biten til merkevaregiganten.

- Disse tre kriteriene er helt avgjørende i salgsprosessen, sier Opedal.

Den nye eieren må vektlegge hvilke planer det har for industriell vekst, plan for verdiøkning for aksjonærene, og kjøperen må vise hvordan de skal leve opp til de publiserings prinsipper Orkla vektlegger.

- Det er en utfordrende øvelse dette, men helt avgjørende kriterier for oss, sier Wiggen.

På spørsmål om kriteriene vektlegges mer enn prisen, avviser han det som en hypotetisk problemstilling.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere