Årsaken til dieselforbudet i Oslo er temperaturforskjeller i luftlagene, såkalt temperaturinversjon. Det skriver Oslo kommune om forbudet på egne nettsider.

«Høy luftforurensning forekommer oftest når det oppstår såkalt temperaturinversjon», skriver kommunen.

Det er bare ett problem. Værfenomenet inntraff ikke tirsdag.

– Inversjonen er ikke spesielt sterk i dag, og den er mindre kraftig enn mandag. Det er ikke så stor forskjell mellom temperaturen lenger opp, og det kom mer nedbør enn det vi hadde trodd, sier vakthavende meteorolog Ingrid Bentsen ved Meteorologisk institutt til Nettavisen.

Les også: 30 prosent færre dieselbiler gjennom Oslo

– Har det vært kraftigere inversjoner før?

– Ja, det har det helt klart. Det er det ikke tvil om, sier Bentsen.

Opphevet forbudet

Opprinnelig var det varslet et forbud frem til tirsdag klokken 22 og også onsdag, men klokken 18 tirsdag kveld kom melding fra Bymiljøetaten om at dieselforbudet i Oslo er opphevet.

- De siste værprognosene tilsier at det ikke lenger er fare for høy eksosforurensning over et større område av byen onsdag. I natt og i morgen ventes det inversjon, men den er relativt svak. Utover dagen i morgen ventes det også å komme inn vind i høyereliggende områder, noe som sannsynligvis vil gi god omrøring i luftmassene utover ettermiddagen og kvelden i morgen, opplyser Oslo kommune i en pressemelding.

I alt 20.000 bilister lot bilen stå på dieselforbudets første dag i Oslo.

- Årsaken til forbedret luftkvalitet i dag er mest sannsynlig en kombinasjon av værforholdene og reduksjon av utslipp fra dieselbiler.

Ikke som varslet

- Luftkvaliteten har stort sett vært bra i hele dag, med unntak av enkelte sterkt trafikkerte områder hvor det har vært moderat forurensning i morgenrushet. Været i dag har vært annerledes enn det været som var varslet i går og på morgenen i dag. Det har vært lite vind, men noe nedbør og lite inversjon, fortsetter pressemeldingen.

Redaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen er ikke nådig mot dieselforbudet.

– Forbudet er basert på et værvarsel som foreløpig ikke har slått til, og med så mange unntak at virkningen er tvilsom. Det vil være ødeleggende om innbyggerne får inntrykk av at det mer handler om miljøaktivisme enn et kunnskapsbasert tiltak, skrev han tirsdag morgen.

Les mer: Forbyr diesel-kjøring selv om Oslo-luften er bra nå

God luftkvalitet

Kald luft er tyngre enn varm luft, og det fører til at den kalde luften synker ned i lavereliggende områder av byen og den varme luften blir liggende som et lokk over, heter det i forklaringen Oslo kommune kom med i en uttalelse før forbudet trådte i kraft tirsdag morgen.

– Når det i tillegg er nærmest vindstille bidrar det til svært liten utskifting av luft. Alt utslippet blir liggende under lokket og dermed oppstår høy luftforurensning, fortsetter kommunen.

Tirsdag ettermiddag er det stort sett grønt over hele linjen for luftkvaliteten i Oslo, ifølge Norsk institutt for luftforskning.

Hva synes du om dieselforbudet? Si din mening i kommentarfeltet!