Otto felt for jødehets

Foto: TV 2

Mener Otto Jespersen opptrådte hatefullt overfor jøder.

24.02.09 11:23

- Forferdelig vondt å oppleve disse to programmene, sa utvalgsmedlem Ingeborg Moræus Hansen.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

TV 2 var klagd inn av lege Imre Hercz, Senter mot antisemittisme og Det Mosaiske Trossamfund for to monologer i «Torsdagsklubben».

Klagerne mente de to innklagede monologene inneholder krenkende, hatefulle og antisemittiske utsagn, som virker stigmatiserende overfor jødene som etniskreligiøs minoritet. Slik klagerne ser det, minner dette om nazistenes propaganda, der jødene ble fremstilt som skitne mennesker og sammenlignet med skadedyr, heter det i et sammendrag av klagen.

Pløyde ny mark
I Journalistens overføring fra dagens møte i Pressens Faglige Utvalg sa utvalget at de mener at de måtte pløye presseetisk ny mark. Sekretariatet har i forkant konsultert med fungerende utvalgsleder John Olav Egeland og Henrik Syse.

Utgangspunktet var at humor og satire må ha en sterkere beskyttelse enn ordinær journalistikk.

Utvalget innstilte likevel på at programmet hadde brutt god presseskikk med god margin og reagerte spesielt på at Jespersen brukte de samme argumentene og metaforene som det nazistene brukte.

Utvalgsmedlem Henrik Syse mente det var viktig å få fram distinksjonen mellom ytringsfrihet og presseetikk.

- Vi sier ikke at dette var et brudd på ytringsfriheten men vi sier at det var et brudd på presseetikken og selv om dette er i en gråsone er det mulig å ta standpunkt, sa Syse.

Flere av medlemmene mente at denne diskusjonen skilte seg på vesentlige punkter fra Magazinets oppslag om «Muhammedkarikaturene» hvor Magazinet ble frikjent selv om mange mente seg støtt av oppslaget.

- Jeg opplever at Jespersen opptrer hatefullt og at han trer ut av rollen som satiriker, sa utvalgsleder John Olav Egeland.

Utvalget var samstemte på at Jespersen og TV 2 hadde brutt god presseskikk.

Også i forrige PFU-møte ble TV 2 felt i PFU. Da var det Telenor som hadde klaget inn kanalen.

Hytteeier vant ikke fram
PFU innstilte på at Telemarksavisa ikke hadde brutt god presseskikk. Avisen ble klaget inn av en hytteeier som bestrider at han har beskyldt lederen av teknisk komité i Bamble kommune for «uredelighet». Klageren har også reagert på at avisen skal ha fotografert hytteterrassen hans utenfor tidspunktet for kommunens befaring av eiendommen.

Etter en diskusjon om hvorvidt klageren hadde fått en reell tilsvarsmulighet konkluderte utvalget med at avisen ikke hadde brutt god presseskikk. Utvalget mente samtidig at avisen burde få en oppfordring om å anstrenge seg mer for å oppfylle tilsvarsretten i fremtiden.

Ullern Avis felt av isbanemotstandere
Neste klage på dagsorden var en klage på Ullern Avis for deres dekning av en planlagt kunstisbane på Bogstad i Oslo. Klagerne, en gruppe naboer, mente avisen hadde dekket saken skjevt og at avisen tidlig hadde bestemt seg for hvilken konklusjon de ønsket og ikke sluppet motstanderne tilstrekkelig til orde.

Sekretariatet innstilte på at avisen hadde brutt god presseskikk i forhold til et konkret oppslag hvor det hadde kommet sterk kritikk av klagerne, og denne gruppen ikke hadde fått mulighet til å svare på kritikken. Utvalget valgte å slutte seg til innstillingen og konkluderte med at avisen hadde brutt god presseskikk.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.