*Nettavisen* Økonomi.

Over 50 busser skal rett i kverna

Fra tirsdag 1. juli er ikke en eneste en av bussene som går i drammensdistriktet bra nok.

05.05.14 19:56
HTML EMBED

(Drammens Tidende): Over natten forsvinner samtlige blå busser. Etter denne datoen er det gule og grønne busser som gjelder, og samtlige er splitter nye.

Nettbuss AS vant bussanbudet i drammensdistriktet, som begynner å gjelde fra denne datoen. Og på grunn av kravene kollektivselskapet Brakar stilte i anbudsutlysingen må Nettbuss kjøpe alt materiell nytt. Prislapp for 91 nye busser: Ca 200 millioner.

Lite etterbruksmarked

Etterbruksmarkedet for busser er blitt svært lite. For det er ikke bare Brakar som stiller krav i anbudskonkurranser. Det gjør alle kollektivselskapene.

– Derfor blir det mer og mer begrenset hva man kan bruke av gammelt materiell, sier teknisk direktør i Nettbuss Sør AS, Morten Kjelland til Drammens Tidende.

– Men noe kan gjenbrukes. I dette tilfellet kommer halvparten av bussene til å bli brukt i andre avdelinger hos Nettbuss, eller solgt til andre busselskaper, enten innenlands eller i utlandet, legger han til.

Fra to til 14 år gamle

De eldste av de 110 bussene som ikke lenger har noe liv i drammensdistriktet er 2000-modeller. De nyeste er fra 2012. Siden Nettbuss visste at nytt anbud betyr nye krav har de kjøpt få nye busser de siste par årene.

De fleste bussene som skrotes er av de eldste, men fullt ut brukbare. Ifølge Morten Kjelland er det vanskelig å fastslå verdien på bussene som nå havner på de evige bussmarker. Restverdi regnskapsmessig er én ting, markedsverdien noe helt annet.

Administrerende direktør i Nettbuss Sør AS Ole Engebret Haugen sender ikke bussene til opphogging med gråten i halsen. For mange av dem har virkelig gjort nytten sin.

– Noen har gått over en million kilometer etter tolv år med bykjøring, forteller Haugen.

Ny runde neste år?

Men Nettbuss-sjefen er mer betenkt på det samfunnsøkonomiske ved utskifting av bussparken i andre tilfeller, hvor det ikke er snakk om slitne bybusser.

Saken fortsetter under bildet.

Klikk på bildet for å forstørre.

OPPGRADERER: Morten Kjelland (t.v.) og Ole Engebret Haugen kjøper nye busser.


I fjor måtte Nettbuss skifte ut alle bussene i Modum-distriktet etter å ha vunnet anbudet der.

Fakta

Spesifikke krav gir dyrere bussbillett

I år er det altså drammensdistriktet, og nå skal busstrafikken på Ringerike ut på anbud.

Vinner Nettbuss anbudet, betyr det etter all sannsynlighet full utskifting av materiellet der også.

Uten anbudssystemet ville busselskapet byttet ut rundt ti prosent av materiellet hvert år.

Leddbusser

Nytt i Drammen fra 1. juli blir leddbusser. De settes inn på linjene 03 og 06, mellom Åssiden og Fjell. Det betyr langt større kapasitet enn i dag. Leddbussene tar 149 passasjer, mot 70–90 i dagens busser.

Les flere saker på Drammens Tidende her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag