*Nettavisen* Økonomi.

Pass deg for konkurs

Plutselig var mobilen død – og vi ble minnet om faren ved forhåndsbetaling.

(NA24-KOMMENTAR): I går ble mobilselskapet Nutel slått konkurs. Over 10.000 kunder står dermed med død mobil. En god del kunder har gått inn på avtale om forhåndsbetaling. Disse kan trolig se langt etter pengene.

- Jeg føler meg lurt og er fly forbanna på Nutel. Jeg har betalt inn 3000 kroner for å ha gratis mobil i et halvt år fra 1. januar 2008. Nå er pengene tapt, sier Nutel-kunde Geir Iversen til Nettavisen.

Konkurser kommer ofte overraskende, og både privatpersoner og næringsdrivende sitter igjen med lange masker når det de trodde var en solid motpart plutselig kaster kortene.

Ikke bli sløv
Ikke minst når det gjelder forbrukersaker kan det være behov for økt aktsomhet. I et land som Norge er det – heldigvis – betydelig beskyttelse av forbrukere som kjøper fra næringsdrivende. En ulempe med forbrukerbeskyttelse kan imidlertid være at man glemmer at det faktisk finnes ting man ikke er beskyttet mot.

Klikk på bildet for å forstørre.

Forhåndsbetaling er et godt eksempel. Med mindre du er dekket av en konkret garanti (for eksempel garantien for bankinnskudd og pakketurer), kan du regne med at innbetalte penger går tapt hvis selgeren går konkurs. Slike garantier er heller ikke helt enkle. For eksempel er forhåndsbetalte pakketurer dekket av reisegarantifondet, men ikke forhåndsbetalte flybilletter.

Riktignok kan du rette et krav mot boet, men du har ingen spesiell prioritet. Svært ofte forsvinner alle boets midler til å dekke krav som har prioritet, for eksempel lønn, skatt og avgifter.

Du bør derfor tenke deg svært, svært godt om før du forhåndsbetaler en vare eller tjeneste, enten det gjelder strøm eller mobilabonnement, eller et depositum på en større vare.

Du fungerer som bank
Hvis du forhåndsbetaler, gir du egentlig selskapet et usikret lån. Til gjengjeld vil du ofte få en gunstig pris. Rabatten i forhold til andre tilbud kan ansees som en «rente» på lånet du gir.

Det er ofte nystartede firmaer som gir denne typen tilbud, for å få pengene raskt inn og dermed kunne finansiere sin egen vekst.

Kanskje virker tilbudet forlokkende, men husk at jo større rabatten er, jo større er sjansen for at virksomheten egentlig ikke viser seg å være bærekraftig. Et solid selskap med en god forretningsmodell vil ha andre finansieringskilder, som aksjeemisjon, lån eller faktoringavtale. Hvis de i stedet bruker kundene som «bank» og gir store rabatter som «rente», indikerer det i seg selv en ikke utbetydelig risiko.

Denne typen forhåndsbetaling er rett og slett gambling.

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

Her kan du lese den siste ukens kommentarer:
Bomull i hodet
Derfor er kvinner best
Alle andres skyld
Nølende sentralbank
Norske IT-fiaskoer

Og her kan du lese enda mer kommentarstoff fra NA24.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.