NA24.no

Passasjeravgift truer utbyggingsvisjon på Gardermoen


Utbyggingen av  en tredje rullebane på OSL trues av mindre vekst som følge av passasjeravgiften. Illustrasjonsfoto: Norwegians Dreamliner DY7002 fra New York inn for landing på Gardermoen.
Utbyggingen av  en tredje rullebane på OSL trues av mindre vekst som følge av passasjeravgiften. Illustrasjonsfoto: Norwegians Dreamliner DY7002 fra New York inn for landing på Gardermoen. Foto: Cornelius Poppe (NTB scanpix)
Avinor ønsker en tredje rullebane på Gardermoen innen 2030. Det kan den omstridte flypassasjeravgiften sette en stopper for.

Årsaken er at passasjerveksten på Oslo Lufthavn (OSL) går tregere som følge av den særnorske avgiften, skriver Dagens Næringsliv. Siden finanskrisen har passasjertrafikken over Gardermoen vokst bratt, men nå stikker Arlanda i Stockholm og Kastrup i København ifra.

Les: Ryanair kan starte på Oslo Lufthavn 1. september

På nabolandenes flyplasser er utenrikstrafikken dominerende, og stadig nye destinasjoner legges til rutekartene. I forrige uke meldte SAS at selskapet – som følge av passasjeravgiften – vurderer å flytte langdistanseturer til København eller Stockholm framfor OSL.

Les: Thon: Flyavgift rammer planlagte hotellutbygginger

– Det er ikke bare SAS som ser på dette. Alle flyselskaper kan jo velge hvilken flyplass man opererer på, sa SAS-sjef Rickard Gustafson til DN.

Les: Gardermoen kan få lavpristerminal

Avinor mener at det må bygges en tredje rullebane på Oslo Lufthavn innen 2030 for å ta hånd om passasjerveksten. Trafikktallene så langt i år viser at Arlanda har hatt over dobbelt så stor vekst som Gardermoen.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere