Pengestrid gir filmnekt i Oslo

"Marvel's Captain America: The Winter Soldier"..Captain America/Steve Rogers (Chris Evans)..Ph: Zade Rosenthal..© 2014 Marvel. All Rights Reserved.

"Marvel's Captain America: The Winter Soldier"..Captain America/Steve Rogers (Chris Evans)..Ph: Zade Rosenthal..© 2014 Marvel. All Rights Reserved. Foto: (The Walt Disney Company Nordic)

- I Oslo har vi gjennom en årrekke betalt en langt høyere prosent.

Onsdag har«Captain America: The Winter Soldier» norsk premiere, over en uke før den har ordinær premiere i USA.

Ikke alle kinogjengere får imidlertid mulighet til å se filmen. På grunn av en konflikt mellom The Walt Disney Company Nordic og Oslo Kino, vil ikke filmen bli satt opp på kinoer i hovedstaden.

Det er den såkalte filmleien, altså det kinoen betaler distributøren, i dette tilfelle Disney, som skaper trøbbel.

Til Nettavisen NA24 forklarer Jannicke Haugen, direktør i Oslo kino, at de ønsker å ta et oppgjør med utdaterte vilkår i filmbransjen, og at den siste tiden har Disney blitt presentert for Oslo Kinos tanker om en mer rettferdig prisstruktur i fremtiden.

- Oslo Kino mener at tiden er inne for å se på vilkårene for filmleien de betaler til filmselskapenes distributører for å vise film. Det har inntil videre ført til brudd i forhandlingen med en av de store aktørene i bransjen, Disney, noe som betyr at filmen «Captain America: The Winter Soldier» ikke blir vist som planlagt i Oslo, sier hun.

Haugen opplyser videre at de har hatt et oppriktig ønske om å komme frem til en løsning med Disney, men at de ikke har maktet dette.

- Vi beklager overfor vårt publikum som ikke får mulighet til å se filmen i Oslo sentrum. Vi ønsker å drive kino på like vilkår som våre konkurrenter, nettopp for å sikre et godt og mangfoldig filmtilbud i topp moderne saler, og med det beste tekniske utstyret, sier Haugen.

Les anmeldelsen av filmen her:Fram med popkorn og 3D-briller

- Øke prisene med 15 kroner

Kort forklart så betaler kinoer en prosentvis andel av billettinntektene til filmdistributørene for å vise deres filmer. Det er denne prosentandelen Oslo Kino mener er for høy.

Jannicke Haugen, direktør i Oslo kino. Foto: Oslo Kino

- I Oslo har vi gjennom en årrekke betalt en langt høyere prosent enn kinoene utenfor Oslo, noe som utgjør seks til syv kroner per billett. Eksempelvis måtte vi økt prisene med 15 kroner per billett for å sitte igjen med det samme som våre konkurrenter, forklarer Haugen, som har bedt Disney om samme leie som det øvrige kinoer må betale.

- Mer rettferdige leienivåer

Med Egmont som en av verdens største distributører av Disney-materiale på den ene siden, og eier av Oslo Kino på den andre side, er det grunn til å tro at dette har ført til en vanskelig situasjon for de involverte.

De to partene avviser dette, og sier at kommunikasjonen mellom partene er god. Allikevel stiller The Walt Disney Company Nordic spørsmålstegn ved hvorfor Oslo kino nå kjører, det de mener, er en prinsippsak - akkurat nå den, for mange, etterlengtede Captain America har Norgespremière.

Haugen i Oslo kino avviser imidlertid at det er sann om en prinsippsak.

- Dette er ikke en prinsippsak for oss, men gjennom salgsprosessen fikk vi ny kunnskap om filmleiebetingelsene i inn- og utland. Uavhengig av hvem vi sammenlikner oss med, ser vi at vi ligger på et urimelig høyt nivå, sier hun.

- Gjennom en årrekke har vi betalt langt mer i filmleie pr billett enn våre konkurrenter. Vi mener at derfor tiden er inne for å se på mer rettferdige leienivåer, fortsetter hun. Og legger til: - Det eneste vi ber om er samme betingelser som våre konkurrenter.

- Det har vært en tradisjon

Kinodirektør i The Walt Disney Company Nordic, sier hun forstår at publikum er frustrert, og opplyser om at filmen er tilbudt Oslo kino med akkurat de samme betingelsene som andre store Disney-produksjoner.

- Men Oslo kino takket nei, sier Warendorph.

- Men får Oslo kino de samme betingelsene som andre kinoer i Norge?

-Filmleien i Norge er differensiert, og de større kinoene med mye besøk er dem som betaler mest. Om alle kinoer i Norge skulle betale samme filmleie hadde vi sikkert hatt 100 færre kinoer i Norge. Det har vært en tradisjon å utregne filmleie basert på størrelse, og det er et prinsipp som fortsatt følges, svarer Warendorph.

Inger Warendorph, kinodirektør i The Walt Disney Company Nordic.

Hun påpeker videre at distributører, som dem selv, kun har inntekter i form av en viss prosentandel av billettsalget, mens kinoer drar inn penger også fra andre hold.

- Kinoene har inntekter i tillegg som kiosksalg, reklame og salg av 3D-briller. Dette har vi som leverer filmene ingen andel av. Vi har kun en viss prosentandel av billettsalget, og i tillegg har vi utgifter til markedsføringen av filmene nasjonalt. I Oslo dekker vi også mye av den lokale markedsføringen som utendørsreklame, t-bane kampanjer og så videre.

- Vanskelig å anslå tap

For filmen Captain America er dette en utgift The Walt Disney Company Nordic må punge ut med, til tross for at filmen ikke blir å se på det store lerretet i hovedstaden.

Årsaken er at det var for sent å trekke tilbake kampanjen da det ble klart at Disney og Oslo kino ikke kom til enighet.

-Det er litt vanskelig å si hva vi har tapt på at filmen ikke vises på kinoer i Oslo for vi regner med at de som virkelig ønsker å se filmen kanskje reiser til Asker eller Lillestrøm for å se den, sier Warendorph.

- Men denne typen film står for omkring 15 prosent av besøket i Oslo så det er klart det betyr litt, legger hun til.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.