*Nettavisen* Økonomi.

Pers klage utløste tilståelse og at selger fikk sparken

Per Eriksen ble lurt til å kjøpe lakskapsler av Nordisk Helsekost og så innrømmet kundeservice svindelen Foto: Arne Ristesund (Vest24)

Etter at Per Eriksen klaget på Nordisk Helsekost kom en uventet innrømmelse av lureri fra kundeservice.

- Helt utrolig, sier Per Eriksen, skriver Vest24.

Han hadde aldri ventet det som skjedde da BA kontaktet Nordisk Helsekost AS på bakgrunn av Eriksens misnøye med selskapets markedsføring.

«Jag ska vara helt ärligt!», lyder det innledningsvis på svensk.

Så kommer den ene innrømmelsen etter den andre fra epostkontoen til kundeservice i Nordisk Helsekost.

BA får blant annet forklart at selgerne er instruert til å lure kundene ved aldri å oppgi portoprisen på 99 kroner, og at de utelukkende skal si at produktet er gratis.

Avslutningsvis står det at mannen har arbeidet sin siste dag i Nordisk Helsekost. Han begrunner fratredelsen med ledelsens lureri.

- Lokket med pengepremie
Da Eriksen ble oppringt av Nordisk Helsekost, påstod selgeren på tråden at han hadde vært med i en spørrekonkurranse og var en av fem som kunne vinne 15.000 kroner. Det eneste han behøvde å gjøre var å ta imot en prøvepakke med lakseolje uten bindingstid, forteller Eriksen.

- Det var bare å ringe og stoppe abonnementet når jeg ville. Alt ble sagt på en slik måte at du fremstår som en idiot om du ikke takker ja. Men idiot var jeg som faktisk takket ja, sier Eriksen.

Da pakken med kapslene kom i posten, oppdaget han at fristen for betaling av portoprisen på 99 kroner var kun to dager frem i tid.

- Jeg betalte umiddelbart, fordi hvis ikke følger de helt sikkert opp med purringer.

Da han så ringte for å avbestille, kom han ingen vei, forteller Eriksen. Først etter en rekke avbrutte samtaler og forgjeves forsøk lykkes han med å få bekreftet avbestillingen av det uønskede abonnementet. Tror han.

- Jeg håper da det, sier Eriksen.

Vil advare andre
Nå ønsker Eriksen å advare andre mot å gå i den samme fellen.

Da BA ringte telefonnummeret oppgitt på Nordisk Helsekosts hjemmeside og ba om å få snakke med daglig leder Kim Moen, var svaret at han ikke var tilgjengelig. Det var derimot markedsansvarlig Karen Lie.

- Hvor har du fått dette fra?!

Slik reagerer hun etter å ha blitt konfrontert med opplysningene BA sitter på.

- Det var en som jobbet her som ikke viste ansvar. Han løy til kundene og laget problemer, og fikk sparken. Jeg regner med han sendte eposten til dere den dagen han dro hjem, sier Lie etter å ha fått summet seg litt.

– Det han skrev stemmer over hodet ikke. Alle må si at det er porto og etter at kunden får prøvepakken må de bare sende epost eller ringe for å avbestille, sier Lie før telefonlinjen blir brutt for tredje gang.

Vi ringer opp igjen.

- Hvordan har det seg da at kunden BA har snakket med måtte ringe så mange ganger før han fikk avbestilt abonnementet?

- Det skal ikke være slik. Det kan være språkforvirring. Vi har hatt problemer med internettlinjen vi ringer fra også.

- Hvor holder dere til?

- Kundeservice er i Spania.

- Hvis vi får opplysninger fra kunder som sier de ikke har fått vite om detaljer, hører vi gjennom lydklippene, sier hun videre.

- Tar dere opp samtalene?

- Ja, det er standard. Kundene blir gjort oppmerksomme på det, svarer Lie.

Sterkt økende problem
Mannen som svarte BA via epostkontoen til Nordisk Helsekost, skrev også at selskapet ser til at betalingsfristen blir kort.

Ved å gi kunden 2-4 dager på å betale øker sjansen for purregebyr.

- Vi har problemer med posten, så i noen tilfeller skjer dette. De som melder fra til oss får utsatt betalingsfristen, sier Lie.

Selv om Karen Lie opplyser til BA at hun er markedsansvarlig, kan hun hverken tallfeste hvor mange prøvepakker som er sendt ut eller hvor mange abonnenter Nordisk Helsekost har. Selskapets inntekter har hun heller ikke oversikt over, sier hun.

Forbrukerrådet har hittil fått 27 henvendelser grunnet misnøye med Nordisk Helsekosts virksomhet.

- De fleste henvendelsene dreier seg om at Nordisk Helsekost ikke har opplyst om høy porto og at abonnementet er vanskelig å si opp, sier Forbrukerrådets regiondirektør i Hordaland og Sogn og Fjordane, Pia Kleppe Marken.

Klikk på bildet for å forstørre.

Forbrukerrådet, Flesland, Reiserettigheter, Reise, Forbrukerombudet: Pia Kleppe Marken, regionsdirektør i Hordaland og Sogn- og Fjordane og Hanne Beth Takvam-Borge, jurist. Foto: Anders Helgerud (Vest 24)

Selskaper som i sin markedsføring påstår at de gir bort gratis vareprøver, mens forbrukerne i realiteten binder seg til et abonnement ved å bestille den såkalte gratisprøven, er blitt et stadig mer utbredt problem.

Millionbot
Helsekost går mest igjen i forbindelse med klagesaker, opplyser regiondirektøren.

Senest i forrige uke utstedte Markedsrådet, en statlig myndighet som avgjør klager på markedsføring, et overtredelsesgebyr på 1,2 millioner kroner til Uno Life AS for brudd på markedsføringsloven.

Bakgrunnen var at Forbrukerrådet har mottatt over 600 klager på Unos markedsføring og salg av helsekostprodukter over telefon.

Klagene går i all hovedsak ut på villedende eller mangelfulle opplysninger, at folk har blitt kontaktet til tross for at de er reservert mot telefonsalg, samt at de har mottatt fakturaer etter at de har sagt opp avtalen.

Uno Life ser annerledes på saken.

På egen hjemmeside skriver selskapet at «vedtaket fattet av Forbrukerombudet er feilaktig både hva gjelder faktisk fremstilling og rettslig vurdering, hvilket innebærer at Uno vil få vedtaket overprøvet og om nødvendig bringe saken inn for domstolen.»

- Hva kan gjøres for å få bukt med problemet?

- Vi bruker mye tid på å informere om klageadgangen. Først vil jeg si at folk bør unngå å takke ja til gratis varer fra ukjente nettsteder eller ukjente merkevarer. Hvis du får faktura forbundet med et uønsket abonnement, ta kontakt med selskapet og protester skriftlig. Sendes kravet likevel til inkasso, må du ikke betale. Gi inkassoselskapet skriftlig beskjed med det samme, fordi omtvistede krav kan ikke inndrives med inkasso, svarer Kleppe Marken.

- Finnes det andre virkemidler for å stanse ulovlig praksis?

- Hvis Markedsrådet påpeker feil, pleier de fleste seriøse å rette dette opp. Hvis ikke kan det gis bøter, som i Uno Life sitt tilfelle. Ren svindel må politianmeldes. Er det bare plagsomhet, må forbruker selv ta ansvar, svarer Kleppe Marken.

- Hva kan være årsaken til at det er så mange slike foretak i markedet?

- Det er blitt enklere og billigere å nå kundene. Det koster ingenting å nå ut til forbruker via epost eller sosiale medier, og folk er lettlurte. Dessverre. Folk sier ja takk uten å sjekke hakene ved tilbudet. Og noen er altfor høflige, de har vanskelig for å si nei.

- Alle forbrukermyndighetene i hele Europa følger med på denne form for ulovlig praksis, fordi det er så skadelig for folks tillitt til netthandel, sier Kleppe Marken.

Les flere saker fra Vest24!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.