*Nettavisen* Økonomi.

Petroleumstilsynet: - Liv kunne gått tapt

Anne Myhrvold og Petroleumstilsynet har fått kritikk for å ikke være harde nok i klypa. I granskingsrapporten av en hendelse på oljefeltet Tambar i Nordsjøen gir tilsynet imidlertid Aker BP klar beskjed om at liv enkelt kunne gått tapt under mindre endrede omstendigheter. Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix Foto: Carina Johansen (NTB scanpix)

En hendelse på oljefeltet Tambar i Nordsjøen kunne endt med storulykke, mener Petroleumstilsynet.

28.01.19 15:11

Da Aker BP skulle prøvelande en gangbro på oljefeltet Tambar 28. juli i fjor, gikk det fryktelig galt. Forsøket endte med skader på innretningen, og Petroleumstilsynet besluttet 5. september å granske hendelsen.

Mandag ble granskingsrapporten fra tilsynet frigjort. Den viser at hendelsen enkelt kunne endt i store oljeutslipp, store materielle skader og at liv kunne gått tapt.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tambar-plattformen er en enkel brønnhodeplattform i stål som er knyttet opp mot Ula-feltet. Det er ingen fast bemanning om bord og derfor fjernstyres plattformen fra Ula-feltet. Foto: Aker BP Foto: Aker BP

Hendelsen kunne like gjerne skjedd på et annet landingsområde på Tambar, der oljerør- og utstyr kunne blitt truffet, skriver Petroleumstilsynet i rapporten.

Ville redusere antall helikopterturer

Gangbroen traff aldri der den skulle, og krasjet heller inn i en kant for så å skli av. Gangbroen var programmert til å finne et fast punkt å presse mot på mottakssiden, og hendelsen førte til skader på rekkverk og kabelgater på innretningen.

Ingen personer kom til skade.

Tambarfeltet ligger i den sørlige delen av norsk del av Nordsjøen. Feltet opereres av Aker BP og startet oljeproduksjonen i 2001.

Hendelsen skjedde i forbindelse med modifikasjonsarbeid for å installere gassløft på Tambar. For å redusere antall helikopterturer, besluttet Aker BP å hente inn et fartøy med en såkalt bevegelseskompensert gangbro.

Island Offshore vant anbudsprosessen i juni 2018, og fartøyet Island Diligence, som hadde en påmontert gangbro, utførte jobben da den alvorlige hendelsen skjedde.

Brøt regelverket

Slike gangbroer er hittil lite brukt i norsk petroleumsvirksomhet. I Norge er Tambar den eneste innretningen i drift der operatøren har forsøkt å lande en gangbro fra fartøy.

Granskingen til Petroleumstilsynet peker på at Aker BP på flere punkter har brutt regelverket knyttet til planleggingen av gangbro-løsningen.

Petroleumstilsynet har bedt Aker BP svare for hvordan de vil håndtere avvikene tilsynet har påpekt innen 13. februar.

Her er den fullstendige rapporten fra Petroleumstilsynet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.