NA24.no


Arkivbildet viser flymaskiner tilhørende flyselskapet Lufthansa. Flere av pilotene, som angivelig nektet å delta i deportasjoner av asylsøkere med avslag, flyr for Lufthansa.
Arkivbildet viser flymaskiner tilhørende flyselskapet Lufthansa. Flere av pilotene, som angivelig nektet å delta i deportasjoner av asylsøkere med avslag, flyr for Lufthansa. Foto: Daniel Roland (AFP)

Piloter nektet å deportere asylsøkere - 222 asylreturer stanset

Sist oppdatert:
Tyske piloter skal ha nektet å fly asylsøkere som blant annet skulle deporteres til Afghanistan.

Tyske piloter har det siste året nektet å gjennomføre flygninger med asylsøkere om bord som har fått avslag, noe som har resultert i at 222 deportasjoner ble stanset fra januar til september, skriver tyske medier.

Mange av pilotene oppgir som grunn at de ikke ønsker å ta del i deporteringen av asylsøkere til blant annet Afghanistan.

Tyske myndigheter har erklært Afghanistan som delvis trygt, til tross for pågående konflikter og undertrykking i store deler av landet.

- Har ikke skjedd i Norge
Leder for Flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, er ikke kjent med noen tilsvarende tilfeller i Norge.

- Jeg kjenner ikke til noen tilfeller der det har blitt tatt en avgjørelse fra cockpit av prinsipielle hensyn. Vi har ikke fått innrapportert slike saker i Norge, sier Skatval til Nettavisen.

- En pilot kan nekte å fly dersom hun eller han mener det ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig. Men hvis en pilot bruker sikkerhetsmessige argumenter som påskudd til å avlyse en flygning grunnet prinsipielle hensyn, er det helt feil, og det skal ikke skje, sier Skatval.

Storbritannia har hatt minst ett tilsvarende tilfelle tidligere i år, hvor en British Airways-pilot nektet å fly med en asylsøker som skulle deporteres til Afghanistan. Asylsøkeren skulle deporteres til en by hvor Taliban hadde truet ham på livet.

- Jeg nekter å fly. Noens liv står på spill, sa piloten, ifølge The Independent.

Kanselleringene av deportasjonene har i hovedsak skjedd på flyplassen i Frankfurt, hvor det har vært 140 returkanselleringer, men piloter har også nektet å deportere asylsøkere fra flyplassene i Bonn, Düsseldorf og Köln.

Det er det politiske venstrepartier Die Linke som har innhentet tallene fra tyske myndigheter. Pilotene som har deltatt i «aksjonene», har kommet fra flere flyselskap, deriblant Lufthansa og Eurowings, ifølge den tyske avisen Westdeutsche Allegeimeine Zeitung.

Se video: Asylsøker deportert fra Norge - ble pisket i hjemlandet:


- Piloter kan nekte å fly
Lufthansa sier i en uttalelse at det til syvende og sist er opptil hver enkelt pilot å vurdere om én eller flere passasjerer kan utgjøre en sikkerhetsrisiko, og dermed velge å avlyse flygningen grunnet sikkerhetsmessige hensyn.

- Dersom piloten har inntrykk av at flysikkerheten kan rammes, skal han nekte å transportere en passasjer, sier talsperson i Lufthansa, Michael Lamberty, til den tyske avisen Westdeutsche Allegeimeine Zeitung.

Tyskland har behandlet flere asylsøknader enn alle de andre EU-landene til sammen, skriver Die Welt, som henviser til statistikk fra Eurostat. Tyske migrasjonsmyndigheter har behandlet 388.201 asylsaker i løpet av de første seks månedene i 2017.

Til sammenligning har Norge behandlet 7050 asylsaker i tidsperioden januar til november i år, viser tall fra Utlendingsdirektoratet (UDI).

Returstans av oktoberbarna
I forrige måned vedtok Stortinget å innføre en midlertidig stans i returer av de såkalte oktoberbarna til Afghanistan. Noen av oktoberbarna - som er enslige, mindreårige afghanere som etter 2015 fikk midlertidig opphold fram til fylte 18 år - vil få søknaden behandlet på nytt.

Kritikerne av de planlagte uttransporteringene av oktoberbarna til Kabul i Afghanistan, mener landet ikke er trygt nok for tilbakesendinger.

Kilder: USA Today, The Independent

Rettelse: Artikkelen og tittel har blitt oppdatert og rettet til at det var 222 asylreturer, og ikke flyavganger, som ble kansellert fordi piloter nektet å fly asylsøkere med asylavslag. Nettavisen baserte seg hovedsakelig på en artikkel i The Independent, som meldte feil. The Independent har i ettertid kommet med en rettelse.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere