NA24.no

Pløyer penger inn i shipping

Sist oppdatert:
Shippingnestor Hans Petter Aas har reist 200 milliarder dollar til skipsindustrien de ti siste årene.

NEW YORK (NA24): - Vi har vært privilegerte med en veldig aktiv kundemasse, som igjen har gitt oss veldig mange muligheter, sier global shippingsjef Hans Petter Aas i DnB Nor til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

Bankkonsernene DnB Nor og Nordea er to av de mest sentrale spillerne i finansieringen av shipping de siste årene. Aas er sjef for førstnevnte med et globalt team på over 100 personer plassert i alle verdens hjørner.

- Vi tok den posisjonen etter at de amerikanske bankene trakk seg tilbake og ville bli mer investmentbanker, sier han og legger til at den rollen har de tenkt å beholde.

- Vi har kompetanse, plasseringsevne og gode organisasjoner som jeg tror mange andre misunner oss, sier Aas.

Stor utfordring
På Marine Moneys første dag i New York er Aas moderator for panelet hvor bankfolket fikk fremstille utsiktene med lånefinansiering av skipsfarten.

- Hvilke utfordringer ser du i shippingbransjen fremover?

- Utfordringen er å passe på at man ikke overinvesterer når skipene er så dyre som de er nå, og at man sikrer seg langsiktige inntekter når man kjøper skip på de nivåene vi ser, sier han.

Men det han bekymrer seg for er veksten i skipsbyggingskapasitet

- Den tror jeg er mye større enn markedet egentlig trenger. Da er risikoen at vi får press på prisene. Men det vil ikke skje de 2-3 neste årene, men fra ordreboken er fylt opp, og etter det er dette det store spørsmålstegnet, sier han til NA24.

Oppføre seg ordentlig
Under debatten sa konsernsjef Marco Fiori i d`Amico International Shipping at det er relativt lett å hente penger hvis man har en proven record gjennom flere år.

- Det er helt riktig, sier Aas.

Shippingsjefen forteller at aktørene som har oppført seg ordentlig, hvor banken har langsiktig forhold, og har en god forretningsplan, i en organisasjon som fungerer veldig godt, ligger godt an.

- De får penger, sier han.

Aas støtter konsernsjef Felipe Menéndez i Ultrapetrol som sier at kapitalen flyter ditt hvor avkastningen er størst.

- Nå er den stor i shipping, sier Aas.

Pengeflytting
Aas sier siden flybransjen ligger nede med brukket rygg vil det komme hans egen bransje til gode.

- Menéndez har rett i at det blir mye ledig kapital fra flybransjen, og det skal inn i andre aktiviteter, sier han.

Gjennom de ti siste årene har Aas kanalisert bortimot 200 milliarder dollar, som er nesten 1.000 milliarder kroner med dagens valutakurs.

Styreformann James R. Lawrence i Marine Money kan ikke få fullrost Aas nok og sier Aas har klart en bragd gjennom sin kunnskap, langsiktighet, kontaktnettverk, og ikke minst gjennom sine

- Dette har vært bra for banken, men ikke minst for industrien, sier Lawrence.

NA24 spurte shippingsjefen Aas om hvem som er verdens shippingkonge.

- Ja, det er John Fredriksen, svarte han kontant.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere