*Nettavisen* Økonomi.

Populært med digital-tv

RiksTV selger mer digital-tv enn forventet.

På litt over tre uker har RiksTV fått over 10.000 kunder. Salget ligger langt over prognosene.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Vi er veldig fornøyd med mottakelsen. Det digitale bakkenettet er bare åpnet i fire av landets fylker, likevel har vi klart å få over 10.000 kunder på denne korte tiden. Det er over all forventning, sier Svein Ove Søreide, kommunikasjonsdirektør i RiksTV i en pressemelding.

RiksTV står for kanaltilbudet i det digitale bakkenettet,

Foran skjema
Han mener tallene viser at det er et stort marked for RiksTV, og at RiksTV kommer til å bli en stor utfordrer til de etablerte tv-distributørene. I starten av november vil hele 80 prosent av norske husstander ha mulighet for å ta inn RiksTV. RiksTV venter seg økende salg i takt med at bakkenettet lanseres i stadig nye fylker.

- Vi ligger langt foran prognosene på alle områder, både når det gjelder salg av Rikspakken og RiksEkstra. Erfaringene så langt viser dessuten at det er flere enn forventet som kjøper flere abonnement og flere mottakere, sier Søreide.

Han mener salget den første måneden viser at det er realisme i ambisjonene til RiksTV.

Utsolgt i perioder
Svein Ove Søreide legger ikke skjul på at salget av RiksTV-abonnement og digitale tv-mottakere kunne vært enda høyere. Enkelte tv-forhandlere har i perioder vært utsolgt for mottakere. Foreløpig er det bare Grundig som er i markedet med en godkjent mottaker for det digitale bakkenettet, og etterspørselen har vært større enn Grundig har kunnet dekke.

- I løpet av en til to uker tid håper vi at en ny modell fra en annen produsent er godkjent og på vei ut i handelen. Det vil hjelpe på i forhold til å dekke den store etterspørselen. Vi ønsker dessuten at forbrukerne skal ha størst mulig valgfrihet. Det vil komme flere nye modeller i handelen i løpet av året, også andre typer mottakere, sier Søreide.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.