NA24.no

Porsche stoppet klimaavgift

Sist oppdatert:
Bilprodusenten vant rettssak mot bompengeavgift.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Forslaget som gikk ut på at man skulle betale 25 pund, eller 270 kroner, dagen for å få kjøre i London-sentrum, falt den tyske luksusbilprodusenten tungt for brystet. Det ville ramme Porsche-elskende børsmeglere og forretningsfolk i Londons finansdistrikt.

NA24 - din næringslivsavis

Derfor slo Porsche AG og datterselskapet Porsche Cars Great Britain seg sammen i kampen mot forslaget. I februar gikk de til søksmål og trakk London by for retten.

70.000 kroner per år
- Vi var hele tiden sikre på at vi hadde en god sak og at vi ville vinne til slutt. Livingstones forslag om bompenger var tydeligvis ikke rimelig og ville rent faktisk resultere i et stigende CO2-utslipp i London. Porsche er stolt over å ha spilt en avgjørende rolle i kampen mot en så åpenbar politisk skattlegging av bilister, uttaler administrerende direktør i Porsche Cars Great Britain Andy Goss i en pressemelding.

Porsche sto hele tiden fast på at forslaget ville skade London. Dessuten ville det ikke blitt like glamorøst å kjøre Porsche med en ekstraavgift på opptil 70.000 kroner per år.

Londons nye borgermester Boris Johnson har innrømmet at han forgjengers planer var dårlige og sannsynligvis ulovlige.

Høye utslipp
En Porsche Boxster slipper ut godt over 200 gram CO2 per kilometer.

Bilprodusenten skryter av at utslippene deres er lave i forhold til andre raske og tunge biler, men likevel kan alle Porscher karakteriseres som utslippsverstinger.

Livingstones tiltenkte karbonavgift ville rammet rundt åtte prosent av bilene i London. Dette er biler som slipper ut mer enn 225 gram CO2 per kilometer. Til sammenligning slipper en drivstoffgjerrig bil som Toyota Prius ut rundt 104 gram CO2 per kilometer.

Andy Goss i britiske Porsche har innrømmet at Porsche-bilene slipper ut mye CO2.

- Det er nok høyt opp på 200-tallet, ja, har Goss tidligere uttalt.

Her til lands har regjeringen som mål å redusere utslippene fra nye biler til 120 gram per kilometer i 2012. Men ingen norske byer har enda gått inn for lignende tiltak mot «verstingbilene» som det Ken Livingstone i London forsøkte.

Porsches seier i retten betyr dessuten at bilprodusenten får dekket saksomkostningene. Men de pengene, et sekssifret beløp, ønsker Porsche å donere til den britiske veldedighetsorganisasjonen Skidz.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere