NA24.no

Posten bruker flyttemelding for å tjene penger

POSTKASSA: Reklame i postkassa er penger i kassa for posten.
POSTKASSA: Reklame i postkassa er penger i kassa for posten. Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)
Posten bruker flyttemeldingen til å finne ut når de kan fjerne «Nei takk»-merket.

Posten omsetter distribusjon av uadressert reklame for 900 millioner i året. Et «Nei takk»-merke på postkassen betyr mindre reklame til deg og mindre penger til Posten.

«Postkassen uten «Nei takk»-merke er 700 kroner mer verdt for Posten» skrev Posten i en intern reklamekampanje i 2009.

«Ved flyttemelding, sørg for å sjekke om postkassa har et «Nei takk»-merke. Fjern «Nei takk»-merket bare når postkassa står ubrukt og før ny eier flytter inn. Da er du med på å sikre din og andres arbeidsplass».

- Dette er jo en fysisk inngripen på annen manns eiendom. Jeg ville selv reagert veldig hvis Posten gjør dette uten å spørre meg først, sier Christian Vammervold Dreyer i Norges Eiendomsmeglerforbund.

Konsernsjef Dag Mejdell sier til NRK at Posten praktiserer dette også i dag, og sier til NRK at det er den nye huseieren som aktivt må velge å klistre på «Nei takk»-merket for å stoppe reklame.

Kampanjen i 2009 ga en effekt på 14 millioner kroner på et år. 60 prosent har i dag ikke reservert seg mot uadressert reklame.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere