NA24.no

Foto: Johannessen, Sara (Scanpix)

Poster mindre

Den samlede omsetningen i postmarkedet synker for første gang.

Mindre brev, mindre reklame og mindre pakker gjør at postmarkedet faller for første gang.Totalt reduseres omsetningen for registrerte og uregistrerte sendinger med 195 millioner, eller 1,3 prosent, skriver Post og teletilsynet.

Når tallene fra statistikken brytes ned, er det adresserte brev som er den store taperen med et fall på hele 11 prosent.

- Reduksjonene i brevvolumet følger de trendene vi har opplevd de siste årene. Det som er nytt for 2009, er at rapporten kan dokumentere at den totale omsetningen i postmarkedet for første gang faller, forteller avdelingsdirektør Torstein Olsen i Post- og Teletilsynet.

Mindre reklame
Videre viser tallene fra rapporten at antallet uadresserte sendinger og rreklame har sunket med 275 millioner sendinger. Dette tilsvarer en nedgang på 14 prosent.

- Fallet i reklamevolumet tilsvarer en nedgang på omtrent 125 reklameenheter for hver husstand i løpet av forrige år. Årsaken er at stadig flere reserverer seg mot reklame, sier Torstein Olsen.

Utlandet øker
Tallene i rapporten viser at antall sendinger fra utlandet øker med 9 prosent, selv om omsetningen i pakkemarkedet ser ut til å gå ned eller flater ut.

– På tross av at omsetningen faller i pakkemarkedet, viser tallene en økning i antall pakker fra utlandet på ni prosent. Økingen i antallet kommer i hovedsak fra økt handel på Internett, mens nedgangen i omsetning kommer fra lavere priser pr enhet, utdyper Olsen.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere