NA24.no

Pressede marginer hos DN

Foto: Martin Huseby Jensen (NA24)
Sist oppdatert:
Økte kostnader svekker oppturen til Dagens Næringsliv

Fjerdekvartalsresultatet til Dagens Næringslivs morselskap NHST, viser at selskapet vokser på topplinjen. Likevel har selskapet et utfordring med økte kostnader.

I fjerde kvartal var omsetningen opp 301 millioner kroner, opp fra 264,5 millioner kroner i samme kvartal i fjor. For året var omsetningen på 1,1 milliarder kroner. Driftsresultatet i fjerde kvartal endte på 7,1 millioner kroner, i mot minus 4,8 millioner kroner året før. For året var driftsresultatet på 37,4 millioner kroner, noe som var en klar bedring fra minus 43 millioner kroner året før.

NHSTs resultat før skatt endte på 7,6 millioner kroner i kvartalet. Videre viser kvartalsrapporten av driftskostnadene steg til 284,7 millioner kroner i fjerde kvartal, i mot 259,8 millioner kroner året før.

- At kostnadsnivået også har økt noe de siste kvartaler er en refleksjon av økt aktivitetsnivå. Likevel er resultatet samlet sett for svakt og første prioritet er å løfte lønnsomheten i konsernets aktiviteter ytterligere, heter det i kvartalmeldingen.

DN og tap, tap, tap
Flaggskipet i konsernet, Dagens Næringsliv, økte omsetningen med 11 prosent til 1165,4 millioner kroner i fjerde kvartal. Driftsresultatet var samtidig på 26,4 millioner kroner i kvartalet, noe som var opp fra 19,4 millioner kroner i samme kvartal året før.

Utover konsernets flaggskip er det mye tap i kvartalsrapporten. Internettdelen DN.no leverte driftsresultat på 0,5 millioner kroner, men tapte 0,8 millioner kroner på helåret. Webtv-selskapet Smartcom tapte 4,8 millioner kroner på driften i fjerde kvartal, og hele 13,4 millioner kroner på helåret. Ellers fortsetter de internasjonale avisene fra Kåre Valebrokks tid, Tradewinds og Upstream å tape penger.

Nyhetsbyrådelene TDN Finans og Newsdesk leverte pluss i kvartalet.

Venter vekst
NHST-konsernet venter fortsatt vekst fremover.

«Ordrereserven særlig på annonsesiden tilsier at konsernet vil opprettholde en god vekstttakt inn i 2011. Konsernet vil fokusere på å løfte resultatmarginen ytterligere. Det forventes fortsatt vekst i de markedene hvor konsernet opererer i det kommende året, samtidig som flere strukturelle forhold rundt medieindustrien og dens forretningsmodeller forblir usikre, heter det i kvartalsmeldingen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere