*Nettavisen* Økonomi.

Priskrig på sunn mat

Foto: Keilen, Berit (SCANPIX)

I dag dumper matvarekjedene prisene på sunne matvarer.

07.03.11 09:03

Kiwi dumper mandag prisene på 220 sunne matvarer - på alle såkalte nøkkelhullprodukter.

- Vi innleder i dag det vi håper blir full priskrig på sunne matvarer, som gjør at de blir billigere for forbrukerne, sier Kiwi-sjef Per Erik Burud til VG.

Kiwis priskutt gjelder foreløpig frem til 1. juli, og bakgrunnen er at de ønsker å utfordre myndighetene til å kutte matmomsen på sunne matvarer, som i dag er på 14 prosent. Matvarekjeden kutter prisen på matvarene tilsvarende matmomsen.

- Forbruk og pris
Nøkkelhullsmerkede matvarer inneholder mindre fett, sukker og salt, og mer fiber enn andre matvarer av samme type.

- Forbruk og pris går hånd i hånd. Vi møter 2,6 millioner mennesker i kassa hver uke, så vi vet hvor avgjørende pris er for å få folk til å legge nye, sunne produkter i handlekurven, uttaler Per Erik Burud, kjedeleder i Kiwi minipris, i en pressemelding.

Rema lover priskrig
Dermed blir det priskrig på sunne matvarer, for etter at konkurrentene fikk vite at Kiwi kutter prisene, svarer Rema og Rimi med å kutte prisene like mye - også fra mandag.

- Ja, det er full krig, det skal jeg love deg, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan til avisen.

- Håper på ny debatt
I 2007 reduserte Kiwi prisen tilsvarende momsen på alle frukt- og grønnsaker. Også den gang var målet at politikerne skulle følge etter. Ifølge pressemeldingen fra Kiwi viste dette at priskuttet stimulerte til kjøp av frukt og grønt, og matvarekjeden opprettholdt derfor momskuttet.

- Jeg håper nøkkelhullkampanjen kan bidra til en ny debatt rundt momsen på sunn mat. Vi vet fra frukt- og grøntkampanjen vår at dette virker på folks spisevaner, men det er ikke en oppgave handelen kan gjøre alene. Det må en politisk ordning til for å gjøre ordningen permanent, sier Kiwi-sjef Burud.

Kriteriene
Myndighetene i Norge, Sverige og Danmark har valgt nøkkelhullet som symbol på sunnere matvarer. Kriteriene for hvilke matvarer som kan få Nøkkelhullet er fastsatt av norske, svenske og danske mat- og helsemyndigheter i fellesskap.

I Norge har Helsedirektoratet og Mattilsynet ansvar for merkeordningen.

Annonsebilag