Orkla Foods opplever nedgang i Norge i tredje kvartal 2018, og mener prisene hos dagligvarekjedene er en stor del av forklaringen.

I selskapets kvartalsrapport skriver Orkla at salget i Norge er negativt påvirket av "økte priser mot forbruker fra de store norske dagligvarekjedene".

Færre tilbud

Selskapet trekker også frem lavere "kampanjetrykk" på mange av varene til selskapet. Sagt med andre ord har det vært færre Orkla-varer på tilbud i årets tredjekvartal enn fjorårets.

- Flere av Orklas kategorier i Norge har opplevd lavere kampanjetrykk og økte priser mot forbrukerne, noe som påvirket volumutviklingen negativt. I tillegg bidro den enorme økningen i avgiftene i det norske markedet til en oppblomstring av nett- og grensehandel. Vi er glad for at regjeringen nå reverserer økningen av sjokolade- og sukkervareavgiften, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka i en melding.

Orkla Foods, selskapets største virksomhetsområdet og produsenten av blant annet Toro og Grandiosa, hadde en salgsnedgang på 1,7 prosent i tredje kvartal, juli, august og september, i år. Samtidig var den organiske salgsveksten opp 1,1 prosent og alle markeder utenom Norge hadde fremgang.

Les også: Det er oktober og julemarsipan er i butikken

Mindre godt

Orkla Confectionary and Snacks, som står bak blant annet Kims og Nidar, er også ned i omsetning, noe selskapet mener i stor grad skyldes sukkeravgiften.

"Den økte sukkervareavgiften fra 1. januar har medført negativ volumutvikling innenfor godteri i Norge", skriver selskapet.

Les også: Orkla merker sukkeravgiften på salget

Hele Orkla økte omsetningen med 1,1 milliarder kroner til 29,9 milliarder kroner, mens resultatet for videreført virksomhet holdt seg tilnærmet uendret på 2,6 milliarder kroner.

Les også: Stein Erik Hagens nettbutikk-eventyr endte i kjempetap

- Vi hadde salgsvekst i et flertall av de markeder vi opererer i, særlig gledelig var utviklingen i Finland, Sentral-Europa og India. Veksten i Orkla Care ble hemmet av svak utvikling i Polen og Storbritannia, sier Ruzicka.