NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
(Faksimile)

- Av samme type som «Internett er en flopp»

Sist oppdatert:
Er netthandelen en boble?

Denne uken hadde partner i konsulentselskapet Pondera, Trond Aam, en kronikk hos Aftenposten med en oppsiktsvekkende tittel: «Nettbutikken, en fiasko!»

I kronikken tegner eksperten på butikkledelse et litt uvanlig bilde av trenden innen handel i Norge.

«For den store hop, som kjøper på impuls og er irrasjonelle, er nettbutikken fullstendig uinteressant og ubrukelig», innleder han sin kronikk, før han betegner 20 år med netthandel som en fiasko. Han påpeker at netthandelen bare står på 3-5 prosent for varehandelen i Norge.

Sammenligner med postordrekataloger

Ifølge Aam er nettbutikkene lite annet enn postordrekataloger på nett, som kun fungerer for dem som eksplisitt vet hva de er på utkikk etter.

«Stadig flere bruker stadig mer tid på å bruke stadig mer penger. Ren fornøyelse, shopping som hobby, ro i sjelen. Vi vil ta på, kjenne på, lukte på, smake på, prøve, prøve sammen med annet, sammen med andre ..

Han latterliggjør samtidig utviklingen til nettbutikkene.

«For 20 år siden skrev jeg en artikkel i Tekstilforum om fremtidens nettbutikk. Der kunne du blant annet gå inn i en butikk og skanne kroppen i 3D, i nettbutikken ville du så kunne få alle plagg perfekt i din størrelse. Ikke engang dette har de fått til!»

Han fortsetter med å fortelle de som driver fysiske butikker at de kan fortsette «i trygg forvissning om at nettbutikken ikke er i nærheten av å utgjøre noen stor trussel», selv om han vedgår at butikker som selger standardvarer som bøker og datamaskiner kan ha en god fremtid på nett.

«Bare den fysiske butikken har mulighet til å påvirke gjennom alle sansene, og dette vil gjøre at vinneren i uoverskuelig fremtid vil fortsette å være suveren.»

Teknologien utvikler seg fort

Reaksjonene på kronikken har ikke latt vente på seg.

En av de mest påfallende elementene er at nettopp 3D-skanning av kropp, for bruk til netthandel nå er på fremmarsj. 3D-skannere testes ut i flere av de store «departement store»-kjedene, og selv Xbox kan du nå bruke til å skanne kroppen din med, og sette det inn i en handelssituasjon.

Les også: Guds gave til alle som elsker - og hater - shopping

- Jeg er redd Trond Aam har skrevet et innlegg av samme type som «Internett er en flopp», som sto på trykk i DN for mange år siden, sier leder i Venture Factory Even Aas-Eng.

Selskapet jobber med å utvikle nye netthandelskonsepter.

- Midt i det store hamskiftet

- Vi er midte oppe i det store hamskiftet hva gjelder produkter som kan skanne kroppen. Og selskaper som Zalando tilbyr jo komplette kjøpesenteret på nett hvor du velger og vraker i merkevarer. Du gjør din bestilling, plukker opp pakke på butikken når du kjøper melk, prøver varene hjemme og sender kostnadsfritt alt du ikke liker tilbake. Her pløyer Zalando ny mark og åpner opp nye kategorier for netthandel, sier Aas-Eng.

- Virke anslår at nordmenn vil handle for 100 milliarder på nett i år hvorav 20-25 milliarder er ren varehandel og nettbutikkene opplever sterk vekst, påpeker han.

Han mener også at nettbutikker har blitt stadig bedre på å tilby noe for de som kjøper på impuls.

- Hva gjelder impulskjøp så har vi på visse dager over halvparten av vår omsetning fra mobiltelefoner og nettbrett og hvis Aam savner skreddersydde klær på nettet finnes det mange gode alternativer for det, sier netthandelutvikleren.

- Som musikk i ørene

Netthandelgründer Einar Brandsdal synes kronikken er spennede.

- Dette er som musikk i øret å høre at han anbefaler folk å fortsette på fysiske butikker og ikke tenke på netthandel. Da blir det mer igjen til oss som ser at dette er den raskest voksende bransjen, sier Brandsdal til Nettavisen NA24.

- Jeg anbefaler Trond å fortsette å anbefale dette, sier han med et smil.

- Men han har rett i at netthandelen ikke har store markedsandeler. Men la oss si at markedet er på fem prosent, vokser med 20 prosent i året. Neste år er det kanskje 6 prosent, og det høres jo heller ikke mye ut, men gapet blir mindre og mindre. Om 10 år regner jeg med at det er rundt 15 prosent andel.

Han påpeker derimot at tallene fra SSB kan lyve en del.

- Det foregår en enorm import fra utlandet, som ikke kommer inn i tallene her. Posten nekter å si noe om hvor stor økningen, men folk importerer enormt fra utenlandske nettbutikker, og handler under 200-kronersgrensen slik at staten ikke får noen inntekter, påpeker han.

- Viser hva som er den virkelige sannhet

Aam sier til Nettavisen NA24 at det er viktig å se på hva som faktisk er fakta i saken.

- Min artikkel var ment som en motvekt mot alle hallelujaomtaler om hvor fantastisk det går med netthandelen, og de voldsomme økningene denne handelen omtales å ha. Mine tall er hentet fra SSB og viser hva som er den virkelige sannhet om netthandelens omfang, sier Aam.

- Det må gjerne gjøres narr av mitt innlegg, og jeg ser at det skjer en utvikling. Jeg tillater meg likevel å tro at nettbutikken aldri vil utkonkurrere den fysiske butikken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere