- Blitt ofret som et villsvin

Foto: MIGUEL MEDINA (Montasje)

Amerikanerne har nok en gang bommet på mål i Frankrike.

01.09.10 10:52

Hurtigmatkjeden McDonalds lar «Asterix & co» spise og feste på en av sine restauranter. «Har amerikanerne beseiret de uovervinnelige, galliske heltene», skriver Le Monde.

For ti år siden ble den franske bonden Josè Bovè antiglobaliseringshelt etter å ha rasert en McDonalds restaurant. I 2009 ble det ramaskrik når McDonalds ville åpne en restaurant i nærheten av nasjonalsymbolet Louvre i Paris.

Men disse protestene kan ikke måles med ramaskriket som kom når amerikanerne kidnappet Asterix. Asterix og vennene hans er blitt populærkulturelle symboler på fransk selvstendighet, ifølge den svenske medietjenesten resume.se.

Alle som har lest Asterix, vet at hvert eneste hefte ender med en kjempefest hjemme i den lille landsbyen. Det er akkurat det McDonalds bruker som innfallsvinkel i en kampanje reklamebyrået Euro RSCG står bak.

«Har himmelen falt ned i hodene deres?», «Asterix er blitt ofret som et villsvin» Slik lyder noen av komentarene fra franske bloggere, og de franske avisene sammenligner Asterix og Obelix suksessfulle kamp mot romerne med den mindre heldige kampen franskmennene kjemper mot amerikanisering av deres eget land.

Forlaget Albert Renè eier rettighetene til og rundt figuren Asterix, men nekter at han har latt seg kjøpe av amerikanerne. «Asterix er fortsatt en rebell, han jobber ikke for McDonald's. Vi forsvarer ikke junk-food,» sier en talsmann for forlaget.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag