*Nettavisen* Økonomi.

- Canal Digital og Discovery blir enige

Discovery-sjef Harald Strømme mistet i natt halvparten av TV-kjempens seere i Norge. Foto: Skjermdump (Discovery)

TV-eksperter er overbevist om at partene finner en løsning om kort tid.

01.02.16 13:22

Bruddet i forhandlingene mellom Canal Digital og Discovery førte til at rundt 2,8 millioner Canal Digital-seere i natt mistet Discovery-pakken som omfatter TVNorge, Eurosport, Max og ti andre kanaler.

Discovery krever å få bedre betalt enn de nåværende betingelsene i den løpende distribusjonsavtalen med Canal Digital fra 2010. Men det TVNorge-eieren kaller «fair markedspris», mener Telenor er prissetting som er «helt urimelig».

Les også: Halve Norge mister TVNorge-kanalene

- Kommer nye forhandlinger
Discovery-sjef Harald Strømme har fremstilt det som at deres krav i forhandlingene er «en kaffekopp per kunde per år», mens Telenors informasjonssjef Tormod Sandstø hevder at forhandlingene dreier seg om en prisøkning på «flere hundre millioner kroner».

- Dette er retorikkbruk fra begge parter. Det er viktig å ta med at avtalen gjelder for flere år. En kaffekopp til 30 kroner kan bli til rundt 200 millioner kroner når det dreier seg om over 1 million abonnenter over seks år, sier TV- og radiosjef Morten Wiberg i Carat til Nettavisen.

Han er overbevist om at partene kommer til å sette seg ned ved forhandlingsbordet igjen innen kort tid.

- Det er svært viktig for partene å komme til enighet. Det motsatte vil få stygge følger for begge. Discovery kommer til å gå glipp av millioner av annonsekroner per dag når de mister halvpartene av seerne, mens Canal Digital kommer til å miste kunder. Jeg håper at de blir enige om en ny avtale i løpet av uken, fortsetter Wiberg.

Klikk på bildet for å forstørre.

TV-ekspert Morten Wiberg i Carat mener at avtalen er så viktig for begge parter at Canal Digital og Discovery kommer til å starte forhandlinger igjen innen kort tid. Foto: Tommy H.S. Brakstad

- Kommer til å gå fort
TV-ekspert Glenn Engebretsen i MEC tror også Discovery og Telenor-eide Digital Canal kommer til å sette seg ned ved forhandlingsbordet innen kort tid.

- Dette er et grep Canal Digital også brukte mot TV 2 for noen år tilbake. Da ble partene enige etter et kvartal. Jeg tror det kommer til å gå mye raskere denne gangen, for Discovery-pakken er langt viktigere for Canal Digital enn TV 2s nisjekanaler er, sier Engebretsen til Nettavisen.

- Situasjonen er ikke gunstig for noen av partene. Jeg var akkurat inne på Facebook-sidene til Canal Digital, og de flommer over av innlegg fra sinte kunder. TVNorge har gjort store investeringer i programmer og kan ikke leve med at halvparten av kundemassen forsvinner rett før TV-markedet går inn i årets beste periode når det gjelder reklameinntekter, fortsetter Engebretsen.

Morten Wiberg i Carat finner det litt merkelig at Canal Digital står så steilt på kravene.

- Discovery-pakken er et bedre produkt enn for fem år siden, og Discovery er blitt en stadig viktigere partner for Canal Digital. Når så Canal Digital har økt prisene de siste årene uten at Discovery har fått bedret sin avtale, ser dette litt snodig ut, avslutter Wiberg.

- Ingen forhandlinger mandag
Overfor NTB bekrefter både Canal Digital og Discovery at de er åpne for en ny forhandlingsrunde.

– Vår dør er åpen. Vi ønsker å få tilbake disse kanalene så fort som mulig for våre kunder. Men da må altså de amerikanske eierne vise vilje til at de ønsker å få på plass en avtale, sier kommunikasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital til NTB.

Sjef i TVNorge og Discovery Networks, Harald Strømme, bedyrer overfor NTB at også de har en vidåpen dør for nye forhandlinger, men vil ikke selv ta nye initiativ.

– Vi har gjort gjentatte forsøk, redusert våre krav og kommet med nye tilbud. Telenor har ikke flyttet seg ett øre de siste 14 dagene. Det må være to parter for å forhandle. Vi er helt åpne for forslag fra Telenor, men det er ikke avtalt noe forhandlingsmøte mandag, sier Strømme til NTB.



Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag