NA24.no

- De må selvfølgelig si nei til Reitan & Co!

Foto: NTB Scanpix
Sist oppdatert:

Konkurransetilsynet har to uløste saker idet vi nærmer oss jul: Innkjøpssamarbeidet mellom Ica/NorgesGruppen og Rema 1000/Coop.

Avtalene ble kjent henholdsvis 4. januar og 13. desember - begge i 2013.

Konkurransetilsynet melder mandag at de vil konkludere vedrørende Ica/Norgesgruppen innen 1. mars 2014 - og ikke 10. januar:

- Avtalen mellom Rema 1000 og Coop kan påvirke konkurransesituasjonen, så derfor må vi se nærmere på innvirkningen av dette samarbeidet før vi tar stilling til lovligheten av avtalen mellom Ica og NorgesGruppen, sier avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen.

Rektor ved Norges Markedshøyskole, Trond Blindheim, har følgende kommentar til fredagens stunt fra Rema 1000 og Coop:

- De må si nei!
- Konkurransetilsynet må selvfølgelig si nei til Reitan og Coop, men også til den andre konstellasjonen. Konsentrasjonstendensene på dagligvaremarkedet var ille nok før dette skjedde, sier Blindheim til Nettavisen NA24.

Han ser dog ikke helsvart på utviklingen:

- Den har også hatt positive sider ved at makten har gått fra industrileddet - via grossistleddet - til detaljistleddet og har således kommet nærmere forbrukerne. Men nå går de for langt, mener den erfarne markedseksperten.

Les Gunnar Stavrum: Reitans julefrekkis

- Høy kostnad
- Maktkonsentrasjonen og kjededannelsene har sin høye kostnad, advarer Blindheim.

Rektoren sier det ikke er noe tid å kaste bort:

- Nå må forbrukermyndighetene og Konkurransetilsynet våkne opp, før handelen ender opp som et like stort, standardisert og rigid system som landbrukssamvirket, som ikke har endret seg stort siden slutten av 30-tallet, ifølge den frittalende bergenseren.

- I Norge er konsentrasjonstendensene sterkere enn i andre land. Det er viktig å hindre en utvikling som går i retning enda likere butikk-konsepter, lik utvikling av kjedene, enda likere markedstilbud – og manglende innovasjon fra de industrielle leverandørene, påpeker han.

- Før vi kan rape i Pepsi Max på vei ut i bilen
Blindheim byr gjerne på seg selv for å få frem sine poeng:

- Jeg bor på Nesodden. Det er mange forhold som gjør at du lander på et kjøpesenter på vei til Oslo, i stedet for en mer variert handlegate i selve byen, hvor du kjapt får en bot, hvis du i det hele tatt får parkert bilen, humrer han.

- Nettopp av denne grunnen, stopper min kone og jeg, ofte på Vinterbro, hvor vi tørrskodde og innendørs får kjøpt alt vi har behov for og kan rape i Pepsi Max på vei ut i bilen, etter å ha fått inspirasjon fra nøyaktig de samme kjedebutikkene som fins i ethvert kjøpesenter, sier han lettere ironisk.

Blindheim lar tankene fly til supermarked, eksempelvis i Frankrike:

- Penger – eneste premiss?
- Bare se på joghurtdiskene der - Det er jo en opplevelse å handle på slike steder, til inspirasjon og glede. I Norge ser vi at penger er i ferd med å bli det eneste premisset – noe som gjør at de store merkeleverandørene og internasjonale industrigigantene, spiser opp markedet alene, sier han.

- Innkjøpsavtaler handler stort sett om én eneste ting: Skvise de industrielle leverandørene. Resultatet blir en haug med billigbutikker, med liten sortimentsbredde og -dybde.

Blindheim trekker frem Mathallen i Oslo som et unntak:

- Men de har en tendens til å prise seg for høyt, dermed faller de ut av markedet. De sliter økonomisk fordi norske forbrukere er vant til billigvarer. Dessuten – de må skille seg ut på det som er eksklusivt, men ikke overprise standardvarer – og det forutsetter at man er med i et grossistsamarbeid, sier Blindheim.

Daglig leder i Mathallen Oslo, Frode Rønne Malmo, sier til Nettavisen NA24 at besøkstallet for 2013 vil overstige 1,5 millioner gjester - og at omsetningen vil ligge på cirka 170 millioner kroner.

- Dobbelt nei
Blindheim tror også Norgesgruppen og Ica kommer til å få nei, i motsetning til Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum, som holder det åpent.

Rektoren mener forbrukermyndighetene nå må stå på for å sikre mangfold, få flere tilbydere på banen – og gir muligheten for små bedrifter til å kunne slå seg opp

- Kjøpesentrene står for 35 prosent av all handel, samtidig ser vi at folk handler i Sverige for 12-13 milliarder kroner i året: Norske forbrukere kjører i rushtrafikken over grensen, daglig. Det største kjøpesenteret i hele Skandinavia er nå Nordbysenteret, sier han.

- Det er jo som i tiden under krigen, vi opptrer som om det var rasjonering – samtidig bruker vi stadig mindre av vår inntekt på mat, nå beløper det seg til rundt 11-12 prosent, for de fleste av oss.

Les også: Forbrukerrådet: Matmakt til forbrukerne

Is til kr 17,40
Blindheim nevner et grelt eksempel:

- Forleden kjøpte jeg to liter is fra Hennig Olsen til 17,40 kroner – hva er det som skjer i markedet? Er kjedende blitt så mektige? Noen må jo blø – og det er nok produsentene, sier rektoren oppildnet.

- Nei, nå må vi sannelig våkne opp av dvalen, dere!

NorgesGruppen. - Full tillit
Konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt hos NorgesGruppen, Per Roskifte, tar utsettelsen fra Konkurransetilsynet med knusende ro:

- Vi har full forståelse for at dette er en stor og kompleks sak, som Konkurransetilsynet, gitt den nye innkjøpsavtalen de har fått på bordet, trenger mer tid for å sette seg inn i, sier Roskifte til Nettavisen NA24.

Han har full tillit til sakens videre håndtering:

- Vi har full tillit til at Konkurransetilsynet jobber grundig og med alle aspekt ved denne saken. Utover det, har vi ingen kommentar, sier han.

NorgesGruppen er orientert om hvor saken står i dag, bekrefter Konkurransetilsynet overfor Nettavisen NA24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere