NA24.no

- De skal skremme livslysten av leserne

Foto: Faksimile
Sist oppdatert:
Les hvorfor Dagbladet og VG bruker de samme temaene og virkemidlene om og om igjen.

I mange deler av landet er våren definitivt over oss. Det gjør også at farer og ubehag, som vi har vært spart for i vintermånedene, igjen blir aktuelle.

Det vet løssalgsavisene å utnytte. I april og mai dukker det stadig opp forsider, spesielt hos VG og Dagbladet, der de advarer mot ting som flått, snegler, maneter og andre ting vi visstnok burde passe oss for.

Sist ute var Dagbladet, som 30. april slo opp at flåtten nå er ekstra farlig.

- Grunnen er ganske enkel. Det er disse forsidene som selger mest. Det er derfor de kommer hvert år, forklarer PR-ekspert Trond Albert Skjelbred til NA24.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK!

- Det er litt det samme som med overskriftene som forteller at sola kommer, bare med motsatt effekt. Dette spiller på frykt, utdyper Skjelbred.

Dagen etter denne saken ble publisert, var Dagbladet ute med en ny flått-forside. Se den her!

- Skal skremme
Flere har reagert på denne gjenbruken av temaer og virkemidler. En av dem er Aftenbladets Sven Egil Omdal, som i 2010 skrev en kommentar der han advarer mot det han kaller monsterjournalister.

- Hele vinteren ligger de i en slags halvdvale [...] men en dag vanligvis midt i april, rister de på hamsen og blinker skremt mot vårlyset, monsterjournalistene har våknet, skriver Omdal.

- Oppgaven deres er å skremme livslysten av leserne. Ikke ved å skrive om de virkelige farene, som alkohol (400 brå dødsfall i året), trafikken (300 dødsfall) eller psykiske lidelser og ensomhet (500 selvmord i året), men om monstermidd i madrassen, drapsmaneter i sjøen og farlige flått i småskogen, fortsetter han.

Les hele kommentaren her!

Trond Albert Skjelbred forklarer hvorfor avisene ikke fokuserer på de mer alvorlige tingene som Omdal nevner.

- Det selger ikke. Flått er for eksempel noe som kan ramme alle, selv om de fleste ikke blir rammet. De gjør det for å selge aviser. Det er jo ingen nyhet, det er gjentakelse, sier Skjelbred.

- De vet hva de gjør
PR-eksperten minner på at dette ikke gjelder alle aviser.

- De vinner ikke Skup-prisen på dette, og det gjelder vel bare Dagbladet og VG. Du vil ikke se slike forsider på Dagens Næringsliv for eksempel, sier Skjelbred.

- På den annen side, så bestemmer jo leserne på mange måter hva avisene skriver om. Det var som når finanskrisen var på sitt verste. Alle nettartikler med ordet «finanskrise» genererte mange klikk, og det gjorde at flere artikler ble skrevet, legger partneren i Nor PR til.

Den gjentatte omtalen av spesielt flått og bruken av varseltrekanter blant løssalgsavisene har imidlertid blitt lagt merke til. På sosiale medier har bilder av bortimot like forsider fra spesielt Dagbladet gått sin seiersgang.

Trond Albert Skjelbred tror imidlertid ikke at avisen bryr seg nevneverdig om det.

- Det er bare å gjør narr på sosiale medier, men det sprer budskapet enda mer. Avisene driver forretninger, og det vet hva de gjør, uttaler PR-eksperten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere