*Nettavisen* Økonomi.

- Desidert største avtalen i Norge

Styreleder i Sporveis-Annonsene AS, Cato Hellesjø og adm.dir i Clear Channel, Toivo Møller-Pettersen er enige om milliardkontrakt. Foto: ClearChannel

Andedammen har fått en hersker. - Vi blir jo en betydelig større aktør som må snakke for hele markedet.

01.10.12 11:36

FORNEBU (NA24): Clear Channel Norway er Norges største aktør innen utendørsreklame med over 30.000 reklameflater.

Lenge har de og konkurrenten, JCDecaux, jobbet for å utvikle utendørsreklame på markedet i Norge.

- På et tidspunkt rundt 2000 begynte Clear Channel og JCDecaux å springe rundt til kommunene og få dem til å la oss bygge leskur, bysykler og toaletter, sier administrerende direktør i Clear Channel, Toivo Møller-Pettersen til Nettavisen NA24.

Nå har markedet gått fra en omsetning på 200 millioner til en omsetning på 700 millioner neste år.

Tidligere hadde Clear Channel og JCDecaux tilnærmet 50 prosent av markedet hver, men nå har Clear Channel skrevet under en kontrakt med Sporveis-Annonsene.

- Det har vært en liten andedam, der to aktører har kriget mot hverandre, og i 2011 var vi like store. Men med den nye store kontrakten vi har fått for sporveisannonsene gjør det slik at vi blir mye større, og vi blir å være den aktøren som må tale på vegne av utendørs, på grunn av størrelsen våres, sier Møller-Pettersen

Tre ganger større
Media har anslått kontrakten til 150 millioner kroner, men Møller-Pettersen regner med at kontrakten vil bli mye større når den er ferdig.

- Sånn vi ser det selv, så er kontrakten minst tre ganger større. Det er den største reklamekontrakten i Norge.

- Omsetningen vår glir fra 300 millioner i 2011, bortimot en halv milliard. Vi anslår at neste års omsetning kanskje kommer til å bli 450 millioner, og om vi er heldige en halv milliard. Vi blir jo en betydelig større aktør som må snakke for hele markedet, vi må blir mer industrielle og profesjonelle, sier Møller-Pettersen.

Kontrakten med Sporveis-Annonsene skal være den største i Norge.

- Kontrakten er den desidert største i Norge. Den er tre ganger større enn den neste kontrakten som finnes i Norge i dag, sier Møller-Pettersen.

Tar 65 prosent av markedet.
På grunn av den store kontrakten vil Clear Channel få 65 prosent av markedet, noe som gir JCDecaux 35 prosent.

- De har sine kontrakter og lever side om side med oss, men den store utendørskrigen, den har vi vunnet, sier Møller-Pettersen.

Han forteller at kontrakten med sporveiene kan ha en levetid på ti år, minst åtte. Dermed vil ikke Clear Channels markedsposisjon snu med en gang.

Men han tror ikke JCDecaux vil forvinne fra markedet.

- Vi tar jo en mye større del av markedet, men på grunn av produktene vi har fått tilsier det at vi skulle ta dem. Det er klart at de fleste kundene kommer nok til å kjøpe mer hos oss enn hos JCDecaux, men det er fortsatt slik at skal du dekke Stavanger veldig godt, så må du kanskje ha hjelp fra JCDecaux.

Digital tar over
Tidligere i utendørsreklamebransjen måtte man kjøre ut en gang i uken å henge opp plakater og lignende, men for to år siden utviklet de digitale skjermer.

De digitale skjermene åpner for en mengde muligheter i utendørsreklamemarkedet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: ClearChannel

- Før hadde vi statisk analoge bilder på boards og lignende. Nå kan vi bli brukt med taktisk reklame på en helt annen måte, sier Møller-Pettersen.

Han forteller om Hennes & Mauritz som kjøpte en kampanje fra Clear Channel på en uke. Det var en topp som kostet 69 kroner som ble utsolgt over to dager. Tidligere måtte man da kjøre ut å male et kryss over reklamen, men nå kan man med bare et tastetrykk skrifte til en annen reklame.

- En stor del av kjøpesentrene i Norge har blitt utviklet med digitalt og Oslo metro er utviklet. Alt dette hviler på våre skuldre, vi skal selge nå, sier Møller-Pettersen.

Innen første januar skal Clear Channel ha 194 digitale skjermer på Oslo metro.

- Om noen år snakker vi bare digitalt, sier Møller-Pettersen.

Han forteller at Clear Channel også har inngått en avtale med Norges Idrettsforbund og Norges Olympiske Komité.

- Vi får lov å si det selv om vi ikke er ferdig med å signere kontrakten. Jeg er veldig stolt av det.

- Samarbeidet skal minne våre kunder, samarbeidspartnere og ikke minst oss selv om de høye målsettingene og kravene vi har til oss selv, sier Møller-Pettersen.

Mest lest på Nettavisen nå:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.