- Dette er ikke akseptabelt

Foto: TV3/Montasje

Pressegeneral gir Petter Pilgaard strekk.

22.02.13 15:31

Ikke alle synes det er uproblematisk at NRJ-programleder Petter Pilgaard reklamerer for hårtransplantasjon.

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund mener reklamen bryter med pressens egne etiske kjøreregler, nettopp fordi han er programleder.

Gråsoner

- Det er ikke tilfeldig at man har disse reglene, man skal skille journalistikk og butikk, sier Kokkvold til Nettavisen NA24.

- Han kan reklamere for redaksjonelt innhold, men der går grensen, fortsetter han.

Har du nyhetstips? Tips Nettavisens journalist!

Generalsekretæren viser til Vær Varsom-plakatens punkt om integritet og ansvar.

- Man ser at det er en del medarbeidere som ikke har faste avtaler som arbeider og opptrer i gråsoner, sier han.

Ble informert

Pilgaard ble norgeskjent da han i 2009 vant TV3s omstridte reality-TV-serie Paradise Hotel. Året etter ble han programleder for radioprogrammet «Morgenshowet» på NRJ.

Programsjef Anders Opsahl var informert om reklamen på forhånd.

(Saken fortsetter under bildet.)

Foto: Roald Berit

- Vi behandler slike forespørsler enkeltstående, fra case til case. På generelt grunnlag kan man si at så lenge vi er godt informert i forkant vil dette være uproblematisk å forholde seg til. Ut over dette er denne saken et privat anliggende for Petter, sier han til Nettavisen NA24.

Programsjefen forteller at programlederen har et engasjement hos kanalen på fast basis.

En ikke-sak

Det er snart to uker siden Pilgaards hårtransplantasjon toppet God kveld Norge på TV 2. I reklamen vises det til TV-innslaget.

- Jeg skjønner ikke hva problemet er når dette har vært omtalt på TV og i reklamer på nettavisene. Det er naturlig for oss å snakke om privatlivet på radioen. Jeg reklamerer ikke for dem på luften. Det er «needles to say». Det å ta hårtransplantasjon er en stor sak og naturlig å diskutere, sier Petter Pilgaard til Nettavisen NA24.

- Hadde jeg nevnt navnet ofte forstår at jeg at det hadde vært et problem. For meg er dette en ikke-sak, fortsetter Pilgaard.

Blir du hårsår av denne reklamen? Si din mening i kommentarfeltet!

- Hva får du betalt reklamen?

- Sånne ting diskuterer jeg ikke. Det er mellom klinikken og meg, sier han.

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag