NA24.no

- Dette er utidig og respektløst

Sist oppdatert:
«Norges billigste røyk og snus» vekker reaksjoner.

I en artikkel på Nettavisen NA24 den 18. september ble Geir Hagbarth Andresen, gründer av Champagneria, intervjuet.

Her sa Andresen at «Det er en ting vi ikke skal reklamere for, men vi har Norges billigste røyk og snus».

Begrunnelsen for at de kan ta 79 kroner for en pakning med 20 sigaretter, samt 60 kroner for en pakke med snus, forklarer han slik:

«Vi er mye billigere enn butikkene. Vi selger varene til akkurat det som er kostprisen».

Les: - Jeg selger Norges billigste røyk og snus

Det har fått Helsedirektoratet til å reagere.

Sendt forespørsel
I et brev til Nettavisen skriver direktoratet følgende:

«Helsedirektoratet er tilsynsmyndighet for overtredelser av lovens reklameforbud. Slik Nettavisen sikkert er kjent med har vi et totalforbud mot tobakksreklame. Dette forbudet håndheves strengt. Vi kan videre opplyse at det er forbudt å selge tobakksvarer med spesiell rabatt. Henvisninger gjøres tobakksskadeloven §§ 21 og 22.»

«Reglene er gitt fordi sigaretter og snus er helseskadelige varer. Vi ber på denne bakgrunn om Nettavisens snarlige tilbakemelding på hvorfor de gunstige prisene på røyk og snus hos Champagneria har fått et slikt positivt og stort fokus i artikkelen.»

Paragrafene som Helsedirektoratet peker på lyder slik:

21:
* Det er forbudt å gi spesiell rabatt ved salg av tobakksvarer til forbruker.

22:
* Alle former for reklame for tobakksvarer er forbudt. Det samme gjelder røykeutstyr, tobakksimitasjoner og tobakkssurrogater.
* Tobakksvarer må ikke inngå i reklame for andre varer eller tjenester.
* Et merke som hovedsakelig er kjent som et merke for tobakksvare kan ikke benyttes i reklame for andre varer eller tjenester, så lenge det aktuelle merke benyttes i forbindelse med en tobakksvare.
* Tobakksvarer kan ikke lanseres ved hjelp av varemerker som er kjent som, eller i bruk som, merke for andre varer eller tjenester.
* Kongen kan gi forskrifter om unntak fra reglene i denne paragraf.

(Artikkelen fortsetter under brevet)

Det at Helsedirektoratet sender et slikt brev vekker reaksjon.

- Utidig og respektløst
En som reagerer er blant landets største eksperter i medierett.

- Dette blir ganske håpløst, sier Jon Wessel-Aas til Nettavisen NA24.

Som så utdyper hva det er han sikter til.

- Reklameforbudet for produsent og selger er nådeløst, men når myndighetene begynner å blande seg inn i medias redaksjonelle omtale, er det utidig og respektløst overfor den redaksjonelle uavhengigheten.

Også generalsekretæren i Redaktørforeningen reagerer på Helsedirektoratets oppførsel.

- Jeg mener at dette skal Helsedirektoratet holde seg unna. Det kan ikke, og skal ikke, være slik at man ikke kan omtale produkter redaksjonelt, som det ikke kan annonseres for, sier Arne Jensen, til Nettavisen NA24.

Sammenlignes med Nord-Korea
Nådig er heller ikke Nettavisens sjefredaktør.

- Dette er et oppsiktsvekkende brev, som tyder på at Helsedirektoratet ikke forstår hva redaksjonell frihet betyr. Meg bekjent er det bare regimer som Nord-Korea, Kina og tidligere Sovjetunionen som vil begrense medienes rett til å omtale fenomener fordi de er skadelige for samfunnet, sier Gunnar Stavrum til Nettavisen NA24.

- Nettavisen NA24 har laget en ordinær artikkel om et utested i Oslo, og vi kommer ikke til å la Helsedirektoratet redigere vår avis. Vi velger selv hva vi mener har offentlig interesse og hvordan vi vinkler våre artikler, sier han.

Han påpeker at avisen aldri vil bryte loven.

- Derimot vil vi aldri bryte forbudet mot tobakksreklame, men jeg er overrasket over at Helsedirektoratet ikke ser forskjellen på en fri redaksjonell artikkel og en annonse, sier Stavrum.

- Samme som billigst øl
I Norge er det også forbud mot reklamering for alkoholprodukter. Det er en parallell som trekkes frem her.

- Dette blir det samme som om Helsedirektoratet skulle blande seg i redaksjonell omtale av de billigste halvliterne i Oslo, sier Wessel-Aas.

Også Arne Jensen peker på dette.

- Tobakk og snus, i likhet med alkohol, må det være mulig å omtale redaksjonelt, samtidig som man gjengir priser. Det gjør man med vin, hvor det ofte heter: «Godt kjøp til denne prisen». Dette er forbrukerjournalistikk og det skal ikke Helsedirektoratet legge seg bort i, sier Jensen.

- Sender brev på auto
- Vi forvalter regelverket og er tilsynsmyndigheten for reklamebestemmelsene i tobakksskadeloven. Vi følger da med på medienes omtale av tobakk og andre tobakksvarer. Dette er det ikke så ofte vi gjør, for det er ikke så ofte vi ser slike saker. Men vi mottok henvendelser fra publikum som lurte på om dette var lov. Nå begynner det å bli en stund siden, men som en rutine så tilskriver vi det aktuelle mediet, sier Erlend Bø, fungerende avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, til Nettavisen NA24.

- Vårt utgangspunkt er at det er redaksjonell frihet her og at den foreligger sånn sett. Men vår rutine er at vi som tilsynsmyndighet skriver og gjør en sjekk på det.

- Gjør dere dette på artikler som omhandler priser på øl eller vinanmeldelser?

- Det har vært tilfeller der vi har tilskrevet medier der også.

- Er det slik at dere blir kontaktet og derfor skriver brev, eller er det andre vurderinger bak?

- I det tilfellet her var det slik at vi fikk henvendelser fra publikum.

- Så dere tar ikke en egen vurdering, men gjør det på auto?

- På denne type henvendelser så sender vi rutinemessig, ja.

- Synes dere det er uting at media jevnlig omtaler priser på halvlitere og foretar vinanmeldelser?

- Det har jeg ikke noen kommentar til.

Bø opplyser til Nettavisen NA24 at de nå ser seg ferdig med saken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere