NA24.no

- Dropp å stemme

Sist oppdatert:
Vis politikerforakten ved å bli hjemme på valgdagen, mener kommunikasjonsselskap.

Bergensselskapet Playground har i iverksatt en omfattende kampanje i håp om at velgerne blir hjemme i sofaen på valgdagen mandag.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Ja eller nei
- Dette gjør vi fordi det viktigste for oss i kommunikasjonsbransjen er at budskapet er enkelt og det bruker vi som lederstjerne. Når du så ser tåkefyrstene troppe opp på tv fulle av dritt og med en retorikk som virker innøvd, blir det for dumt, sier administrerende direktør i Playground, Haakon B. Schrøder, til NA24 Propaganda.

Opprørt valgforsker: - Kvakksalvere og samfunnssnyltere

Schrøder har sett seg lei av at politikere svarer med standardiserte setninger hvor de sier: Det sentrale eller det viktige for oss. Han vil ha rene ja- eller nei-svar og mener at spesielt etermediene kan bli tøffere på dette området.

- Jeg orker ikke mer av at kringkasterne sløser med sendetiden. De burde vært hardere mot politikerne og forlange ja- og nei-svar i stedet for innøvd retorikk.

Tapetserer Bergen
På Playgrounds sider oppfordrer selskapet at velgerne skal bli værende i sofaen sin mandag og på den måten vise sin politikerforakt.

- Blir ikke dette veldig lavpannet da? Dere kunne jo oppfordret til å stemme blankt i stedet.

- Du er inne på noe der. Men det er ikke mulig å bli mer lavpannet enn dagens politikere. Så der er vi på trygg grunn. Og en blank stemme er uansett formål en stemme. Så kan du spørre om det er en protest eller en stemme for forakten. Jeg vil lage et smell i Norge hvor alle holder seg hjemme, sier kommunikasjonsrådgiveren.

For å få velgerne til å holde seg hjemme har Playground blant annet leid inn busser i Bergen som skal spre budskapet.

- Vi tapetserer Bergen. Alle bruene inn til byen skal vi pepre med budskapet. Vi har også sendt ut e-poster til alle vi kjenner om dette, forklarer Schrøder.

Lei av skittkasting
Det er ikke bare retorikken som irriterer Schrøder. Han mener at politikerne skjeler for mye til storhetstiden da Kåre og Gro kranglet på skjermen.

- I stedet for å anklage motstanderne i forrige periode må de la velgerne få vurdere. Politikerne har ikke tatt innover seg medievirkeligheten. Det var kult å se Gro og Kåre krangle, det er det ikke i dag. Det er en epoke som er forbi. Politikerne har ikke klart å komme seg videre.

Og målet med kampanje er enkel:

- Ja, lav deltakelse er en seier, hver eneste stemme som ikke tas i bruk er en stemme for politikerforakten. Og jeg synes det er et skammelig nivå over dagens politikere. Hver eneste politiker bør se til folket og fortelle hva de skal gjøre, og ikke se til siden til konkurrenten for å fortelle hvor tykke i huet de er, konkluderer kommunikasjonsrådgiveren.

Schrøder har også sendt e-post til blant andre Siv Jensen og Erna Solberg, men har ikke fått noen tilbakemeldinger fra dem.

Har du medietips? Ta kontakt med NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere